mai 24, 2012, 15:08:07 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor stor kan en abbor bli  (Lest 1883 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Faderen
Mort
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: oktober 24, 2006, 14:41:58 pm »

Huset mitt ligger ned til et tjern hvor det er gjedde og stor abbor. Det er stort sett bare jeg som fisker der så jeg har hele herligheten for meg selv.
Abboren i tjernet er stor. Fisk på 3/4 kilo er ikke uvanlig og jeg har fått dem opp i 1,4 kg.
Her om dagen var jeg nede og fisket og fikk på en på ca 7-800 g. Jeg fisker med lett utstyr og hadde det moro med fisken som raste rundt og kappet vannliljeblader med sena. Plutselig ble jeg var en stor skygge som kom opp bak fisken. Gjedde tenkte jeg og anslo den til 2-3 kg (ca 50 cm lang). Den gikk ikke til angrep, men virket mer nyskjerrig. Jeg får dratt fisken inn til flytetorven jeg fisker fra. Det jeg trodde var gjedde, fulgte med helt til torvkanten før den snudde og da så jeg stripene på ryggen på det jeg trodde var gjedde. Jeg har sett abbor på 1,7 kg og den ville blitt liten. Denne fisken må ha vært 2,5 kg eller der omkring. Jeg har ikke sett den siden.
Og jeg lurer på, hvor stor kan en abbor bli?

Hilsen
Faderen
Loggført
pcgutt
Administrator
Sjø Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: oktober 24, 2006, 16:11:17 pm »

Hei Fadern!
Den største registrerte abboren i Norge er 3,1 kg. Den største i Norden er 3,6 kg og er fisket i Finland. Dette er dog de som er registrert, så det finnes nok større.
Du kan lese mer om abbor her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Abbor
Loggført

Hva søren biter Lutefisken på?
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: desember 09, 2008, 08:59:51 am »

Det finnes jo mange som ikke registrere fiske dem tar,så at det kan finnes er abbor på opptil 5 kg er jeg sikker på.
Foresten en meget god fisk og putte i abu røyken på tur røyk den med skinn og alt på...
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: desember 09, 2008, 09:52:01 am »

I ett av vanna vi fisker i er snittstørrelsen på abboren rundt 7-8 hekto, og fisk som er passert kiloen er ikkje uvanlig.
Det er vel bare ett spørsmål om tid før vi tar den første på over to kilo, tenker eg.

Røyar på bildet er ca 1 kg, mens abboren er ein "liten" ein for dette vannet, kun 400g.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: januar 02, 2009, 21:49:09 pm »

Megaborre från Kalmarsund Att Kalmarsundsabborrarna växer sig extremt stora är ingen nyhet och anmälningar av tvåkilosfisk duggar tätt varje år. De riktigt stora abborrarna runt 2500 gram är dock inte riktigt lika vanliga.

Tomas Karlsson medlem i Mönsterås specimenklubb tillhör skaran specimenfiskare som håller till i sundet och jagar rekordfiskar. Den första november böjde sig toppen på hans Free Spiritspö rejält och en praktfisk på 2420 gram kunde syna håvmaskorna. Fisken är anmäld till Recordfisken och Prologic Cup och toppar såklart abborrklassen i Prollan. Tomas har skickat med flera mycket fina bilder och det syns verkligen hur enorm storabborren är. Det är bara att gratulera till en superfirre som blir ett riktigt svårslaget personbästa i framtiden.
Palle Sköldblom

www.fiskejournalen.se
Loggført

Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: januar 03, 2009, 15:58:05 pm »

NÄST!!! största abborren man har hittat i Sverige ligger på 3,5 kg och den ska tydligen finnas avgjuten. Men den Svenska rekordet ligger på 3150 kg så det finns två abborrar som ligger över det svenska rekordet utan att ha reggats.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: januar 04, 2009, 00:20:36 am »

jeg tror ikke abboren blir noe serlig over over 5 kg men det er jo lov å håpe og tro!!
hvor skal man fiske for å få abbor på 3 kg +??
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: januar 04, 2009, 14:57:15 pm »

Abboren blir kjønnsmoden i 2–4-årsalderen. Da er den gjerne 10–15 cm lang. Hannene blir normalt kjønnsmodne 1-2 år tidligere enn hunnene. Abboren gyter om våren, etter at isen har gått. Den gyter helst på relativt grunt vann. Eggene er kapslet inn i et gelélignende stoff, slik at de henger sammen i en lang remse som henger seg fast i siv og andre planter. Normalt klekkes eggene ca 1–2 uker etter gyting, men hvis det er varmt i vannet, dvs 10–15 °C, klekkes de etter omtrent 1 uke
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: januar 04, 2009, 15:06:57 pm »

Abbor (Perca fluviatilis) er en rovfisk i abborfamilien, kan bli inntil ca 50 cm lang og veie opptil ca 3,5 kg. I Norge finnes den på Sørlandet, Østlandet, Troms og Finnmark.

Torry
Loggført

Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: januar 04, 2009, 15:08:25 pm »

jeg tror ikke abboren blir noe serlig over over 5 kg men det er jo lov å håpe og tro!!
hvor skal man fiske for å få abbor på 3 kg +??

Tror inte heller att man i huvudtaget kommer att kunna ta en abborre över 5 kg om det inte är dess släkting nilabborre med en vikt upp till 200 kg.

Att ta en tre kilos abborre är inte heller vanligt och det är inte många som får äran att göra det heller. Men att löjmeta efter abborre under våren när dem är romstinna ökar naturligtvis chansen till den stora men som sagt 3kg abborre den blir svår.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: januar 04, 2009, 15:11:49 pm »

Jeg tok en på 1760 gr for 8 år siden og syntes den hvar stor tror ikke det er tatt større abbor i det vannet verken før eller senere.
Loggført

Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: januar 05, 2009, 00:03:23 am »

Det finnes jo mange som ikke registrere fiske dem tar,så at det kan finnes er abbor på opptil 5 kg er jeg sikker på.
Foresten en meget god fisk og putte i abu røyken på tur røyk den med skinn og alt på...

Det kan jeg skrive under på at er nydelig.Husk bare på å salte den godt før du lemper den på røykeren,gjerne dagen i forveien.
Loggført

Sjø Ørret fisker og livsnyter..................

Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: januar 05, 2009, 23:20:21 pm »

Dette høres jo godt ut ,Har aldri syntes abbor har vært noe serlig til matfiskjeg,grunnet alle småbeina

TS
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: januar 05, 2009, 23:25:50 pm »

Når du røyker den så merker du ikke noe til bena det kjør du heller ikke vist du flår den på riktig måte før du steker den.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: januar 06, 2009, 00:13:12 am »

vis du steker den på høy varme så løsner skinnet veldig lett så da kan du flå den på 10 sek med fingrene. og med en gaffel fjerner du lett nesten alle bena!!
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!