mai 24, 2012, 15:14:01 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Havabbor  (Lest 1229 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: desember 21, 2008, 10:25:38 am »

Havabbor (Dicentrarchus labrax) er en vakker fisk med en langstrakt kropp, og ligner litt på en gjørs. Den kan bli opp til 100 cm og 9 kg, men blir sjelden over 60 cm. Havabboren er en stimfisk som trives i grunt vann, gjerne brakkvann, og går ofte opp i elver. Om vinteren står den dypere i havet. Den er en ettertraktet sportsfisk, både fordi den kjemper hardt, og fordi den smaker godt.

Arten forekommer regelmessig fra Marokko og Kanariøyene til Irland og den sørlige delen av Nordsjøen. Den er også vanlig i Middelhavet og Svartehavet. I varme somre går den lenger nordover, og dukker da opp ved kysten i Sør-Norge opp til Oslofjorden.

Det fiskes også en del av denne i sandebukta i vestfold gøy fisk og få på flue,er det noen som har fått noe av denne fisken.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: desember 21, 2008, 12:44:42 pm »

Tja, tror den infoen er litt utdatert, for den gyter faktisk så langt nord som i Masfjorden , nord for Bergen. Der er ett havabbor prosjekt som går på akkurat dette. Havabboren har aldri blitt observert  under lek før man plutselig oppdaget den i ein liten fjordarm til Masfjorden. Normalt reiser den langt til havs for å gyte, og har demed aldri blitt observert før ett par  år siden. Havforskingen har alliert seg med ein Amerikansk havforsker (COleman) som er spesialist på havabbor. De har noen få fisker i merd, til observasjon. I tillegg har de fredet den lille fjordarmen hvor de har oppdaget gyting av Havabbor. Eg har selv ikkje fiske havabbor, men ahr ein del kompiser som ahr fått denne fighteren av ein fisk. De påstår at den er den sterkeste fisken de har fått i forhold til størrelsen.
Opplysningene som eg kom med her er fra ein Sjøørret konferanse , hvor de hadde ett innslag med Coleman hvor han fortalte om havabboren, og prosjektete han jobbet med.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: desember 21, 2008, 12:59:01 pm »

Hei er det noen her som har fått havabbor?

Hadde vært fint om noen kunne skrive litt om hvordan det var å få den.

Skikkelige opplysninger gutta

Torry Wink
Loggført

Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: desember 21, 2008, 15:37:23 pm »

Hei er det noen her som har fått havabbor?

Hadde vært fint om noen kunne skrive litt om hvordan det var å få den.

Skikkelige opplysninger gutta

Torry Wink

tyvärr inte men detta är en art som jag kommer att försöka få in på min artlista till kommande år. en som jag känner fick ett bar havsabborrar i som blev reggade som storfisk
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: desember 21, 2008, 18:48:50 pm »

Den infoen er ikke så udatert aurebu,men jeg kjenner ikke til noe lenger nord..Ja jeg har fått havabbor i sande bukta.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: desember 21, 2008, 23:15:22 pm »

I varme somre går den lenger nordover, og dukker da opp ved kysten i Sør-Norge opp til Oslofjorden.
Det fiskes også en del av denne i sandebukta i vestfold gøy fisk og få på flue,er det noen som har fått noe av denne fisken.

Når det dette sies om den, og den har ein fast stamme med fisk i Masfjorden, da må dette være utdatert. Resten stemmer nok sikkert.
Det som er sikkert når det gjelder havabbor er at den er komt for å bli om ikkje der dukker opp noen kraftige klima forandringer. 

Men det er kult at det er noen her som har fått denne fisken. eg har ikkje fått sjangs til å prøve emg på den. Håper på at der den biter på kroken min non gang i framtiden..
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: desember 21, 2008, 23:45:33 pm »

Den har jo hvert her en del år alt så den er nok her for og bli.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: januar 14, 2009, 22:43:38 pm »

Lurer på om dem får noe av havabbore på isen jeg,for i sandebukta er det jo havabbor og is så må vel være noen muligheter der vel.
Loggført

Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: januar 15, 2009, 00:09:02 am »

Jeg fikk 2 stk under makrell fiske med sett snøre for ett par år siden.Det var noe av det råeste jeg har fått noen gang,de var under 1kg,men kjempet som en SØ på 2-3kg.Det må være morro å få den på flua eller lettspinn.
Loggført

Sjø Ørret fisker og livsnyter..................

Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: januar 15, 2009, 09:21:56 am »

Jeg kunne tenkt meg og prøve den på flue til sommere alle sier det er gøy og få den på så det må prøves siden jeg har den i nærheten her.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: januar 15, 2009, 16:34:16 pm »

det virker ikke som den har kommet til nærsnes enda men den er vel nesten overalt ellers i fjorden?? jeg vet de får en del havabbor på fornebu men selv har jeg aldri fått eller sett en havabbor.
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: august 21, 2009, 10:53:52 am »

22 og 23 august (altså denne helgen) er det Havabbor festival på Hove i Arendal i sammarbeid med Jakt&Friluft (lokale sjappa) og noe forskning. Her har Havabboren blitt observert av dykkere også om vinteren, og etter det jeg har forstått skal de vel prøve og merke litt fisk under festivalen for og kunne forske mer på den og evt finne ut om den gyter rundt her.

Akurat området rundt Hove og tromøy regnes av de aller fleste som Norges Havabbor eldorado.

Selv har jeg ikke fått fisket etter denne enda selv om det har vært målet i hele sommer!! Men jeg skal prøve på og få meg en tur ut på Hove i dag og prøve, da med sluk siden jeg ikke har kasta ei flue i mitt liv.

Jeg har satt sammet ett eget Havabbor skrin med litt diverse sluker, møresild,tobis noen andre sildesluker og sølvkrokens havabbor sett, sluker fra 10-18 gram. Jeg har jo ikke peil, men satser på at noe av dette kan funke:P

Har en kompiss som har fått noen havabbor på flue, faktisk ikke på Hove etter det jeg har skjønt, men i Stølsvika på Hisøy, Han har blitt helt forelska i denne fisken, det er vist helt råttå få den på kroken!!

Selv vet jeg ikke om jeg skal ut på festivalen enda, jeg er ikke typen som liker å fiske med publikum, men det er mye mulig jeg prøver å få meg en tur ut for der er sikkert mye og lære om akurat denne arten!
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: august 21, 2009, 11:00:37 am »

Her er forøvrig mer info om havabbor festivalen Smiley

http://www.jaktogfriluft.no/docs/HavHove.pdf
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!