mai 24, 2012, 15:20:16 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 3 4 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Høstfiske etter SØ  (Lest 2648 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Sjøørreten
Mort
*
Utlogget Utlogget

« på: oktober 26, 2006, 21:10:31 pm »

Har du tips til hvilke fluer som jeg bare må ha med ,når jeg setter avgårde på min aller første tur på jakt etter sjøørret nå på høsten!
Jeg har ikke fisket SØ. om høsten før, så det hadde vært fint med noen tips! Gjerne om plasser som er gode mm. Da helst nedover i Vestfold og omegn! Huh?
Loggført
Ole Finn --> Zane
Global Moderator
Abbor
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: oktober 26, 2006, 22:30:23 pm »

Heisann!!
Ja den som hadde svaret på det.
Litt forsking på ørretens oppholdssteder og hva som der finnes kan gi deler av svaret.
Krepsdyr immitasjoner funker som regel bra, alterner med fluer av ulik farge, form og størrelse med sølv 1kroppen.  Gjerne mørkere fluer om natta hvis du er ute da.
MEN: La intet forbli uprøvet!!  Er SØén i bettet tar den nok det du serverer- som du vet er tricset å få´n til å ta når den ikke er i bettet- da må alt prøves.

Selve fisket kan ofte være like avgjørende som selve fluevalget.  Varier inndragings metode og hatighet - sakte, fort, rykk og napp  Shocked

Ble du klokere??  Jeg ble det ikke- deri spenningen og utfordringen.

Ole Finn
Loggført

Ole Finn
pcgutt
Administrator
Sjø Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: oktober 26, 2006, 23:32:34 pm »

Heo sjøørreten!
Jeg foretrekker fluer med litt lodden kropp og store hackel på høsten. Det blir som en stor vannloppe. Hvis du får tak i/har stor utgave av Superpuppa, kan dette være ett alternativ. Skal du prøve deg på natt fiske, noe som er aktuelt nå da det fremdeles er varmt i vannet, kan du bruke sunray shaddow i svart. Da må du også regne med att sei, lyr og torsk tar flua, men det kan være morsomt det også.
Ellers vil jeg si som Ole finn, ikke la noe være uprøvd.

Skitt Fiske

Smiley
Loggført

Hva søren biter Lutefisken på?
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: oktober 20, 2008, 20:37:01 pm »

Er det noen som har erfaring med børstemark på denne årstiden ?
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: november 10, 2009, 08:44:48 am »

Er det noen som vet om det er noe serlig liv i sjøørreten om dagen da og evt hvor ?
Selfølgelig vet jeg at den er i hvannet men på hvilken plasser er det bra nå..
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: november 10, 2009, 09:10:42 am »

Mesteparten av sjøørretten er oppe i elvene og gyter, eller har nyligen komt tilbake til sjøen. Fisker du på den no får du enten gjellfisk (Den aller beste å få) eller gammel gytefisk som er nyligen kont tilbake til sjøen (Det dårligeste av det dårlige).

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: november 10, 2009, 09:29:52 am »

Det er jo gjefisken som er noe og ta nå da men morro og få dem selv om mann må sette dem ut igjen.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: november 10, 2009, 10:25:48 am »

Så absolutt. Men man må være ekstra forsiktig med de gamle gytefiskene. de fleste er så utmattet etter gytinga at de dør veldig lett.
Men eg vil tro at det meste man vil få er Gjellfisk, og det er jo den flotteste matfisken. Den har jo spist seg fin og feit i løpet av sommeren.
Loggført

hansk1311
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: oktober 01, 2011, 22:21:10 pm »

Jeg er helt fersk i fluefiskegamet, så alle tips tas imot med takk. Jeg har prøvd meg to ganger etter sjøørreten nå i oslofjorden og har funnet et fint sted med leopardbunn, og hvor jeg har sett flere hoppende sø.. Det har vaket i nærheten av flua, har brukt pattegrisen, har også børstemark, muddler minnow og en bedhead wolly bugger, det skulle
Være bra sø fluer:) kaster rullekast, men bruker mange kast på å komme et stykke ut og føler jeg da skremmer de litt.. Også lurer jeg på, når jeg først har fått flua et godt stykke ut, skal jeg da sveive inn og rykke eller legge den et nytt sted? Noen tips til kastemetoder, fluer osv?
Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: oktober 10, 2011, 19:15:45 pm »

Her kan du muligens få noen tips :

http://www.bomann-larsen.no/info/kasteskole.html

TS Grin
Loggført

Haugset
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: oktober 12, 2011, 18:38:10 pm »

Hej jeg fisker mange fisk lige nu, men de fleste er knap 40cm som er lov her i Danmark. Jeg bruger meget små fluer. Jeg bruger mest en minni Brenda bundet på en karpekrog . Jeg fisker meget i Mariagerfjord og Randersfjord. Jeg har på 3 ture fanget 41 SØ, og 14 var fra +40 til +50cm. Alle de store var i yngledragt, og på vej til gydepladser. Jeg tog en med hjem resten fik lov at svømme videre. Det er allerbedst i blæsevejr, da storfisken er meget sky .  Meget små fluer er absolut bedst på denne tid af året . En meget lille Redtag er også en farlig flue lige nu. Vh Niels
« Siste redigering: oktober 12, 2011, 18:49:22 pm av Haugset » Loggført
Jiggy
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: oktober 12, 2011, 21:12:52 pm »

Hej jeg fisker mange fisk lige nu, men de fleste er knap 40cm som er lov her i Danmark. Jeg bruger meget små fluer. Jeg bruger mest en minni Brenda bundet på en karpekrog . Jeg fisker meget i Mariagerfjord og Randersfjord. Jeg har på 3 ture fanget 41 SØ, og 14 var fra +40 til +50cm. Alle de store var i yngledragt, og på vej til gydepladser. Jeg tog en med hjem resten fik lov at svømme videre. Det er allerbedst i blæsevejr, da storfisken er meget sky .  Meget små fluer er absolut bedst på denne tid af året . En meget lille Redtag er også en farlig flue lige nu. Vh Niels

Tusen takk for tipset med små fluer Haugset:)
Jeg er ivrig fisker men har hatt lite fangster så langt. Fisket jevn siste 6 uker.
Fått noen små pinner som har blitt satt ut.
Hadde et napp idag med en sort wolly bugger beadhead.
Fisker med mye fiskeimitasjoner men usikker på fargevalg nå på høsten. Har ikke helt knekt koden med fluevalg ennå.
Prøvde først idag en orange CDC reke både høyt og lavt i vannet. Er mulig det var en fisk å smakte på den men ikke sikker, kan ha vært bunnen.
Prøvde også en mørk børstemark for og få stor siluett men uten hell. Det var da nesten helt mørkt med fullmåne.

Skal prøve små fluer ved neste tur.

Idag testet jeg ut en Scierra 4 fot fast sink poly leader før fortommen.
Du verden hvor mye dette hadde og si for kastingen. Økte en del meter på kastelengden og presentasjon av flua ble mye bedre.
Ferdig løkke i begge ender gjør det kjempe enkelt å sette sammen.
Gleder med til neste tur:)
Loggført

I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have a loaf of bread with me:)
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: oktober 22, 2011, 11:42:29 am »

Hei Truttatrutta

Har du fått vært ute å prøvd SØen ?

Fint om du ville skrive litt om det, og selvfølgelig om du er fornøyd med utstyret

TS Grin
Loggført

Jiggy
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: oktober 24, 2011, 11:21:52 am »

Hei.
Prøver og skrive her når jeg føler jeg har noe å komme med.
Været har vært elendig med unntak av en dag eller to det siste ukene. Det blåser kuling hver dag.
Værmeldingen kan man ikke stole på. De melder 3-5 sekundmeter men i realiteten er det 10-15 sekundmeter.
Men det kan se ut som det er muligheter idag:) Det er viktig å ha trua. Å ikke minst godt haill.

Det få gangene jeg har vært ute siden sist har jeg ikke sett fisk eller fått fisk.
Har heller ikke sett noen andre få fisk bortsett fra en kar jeg så med slukstang som fikk en liten som ble satt ut igjen.

Jeg var i slutten av september en tur og kjørte rundt i Asker. Tenkte jeg skulle prøve meg i område rundt Fornebu.
Dette ble for vanskelig siden jeg ikke er kjent med hvor jeg skal kjøre. Kastet bort en del tid der uten å ha fått fisket noe som helst.
Jeg bestemte meg da for og dra en tur på Konglungen. Aldri vært der før heller så viste ikke hvor jeg skulle prøve og fiske. Det var stengt for almindelig ferdsel med bil helt ut til spissen så måtte sette fra meg bilen på parkeringen. Jeg gikk da ned til spirebukta på sørsiden. Der var det mye trær og faenskap så fisking der ble for vanskelig. Kunne sikkert gått mot Spirodden men bestemte meg for og gå til Nordsiden. Der var det noen fine bukter. Klokka hadde blitt ganske mye å det hadde begynt å mørkne. Fikk fisket en halvtime.
Å typisk som det er så var det noe jeg tror var en pen fisk som fulgte inn med flua helt til land mens jeg var uoppmerksom. Hørte et kjempeplask å kjente det rykket i stanga, så så jeg store strømvirvler en meter fra land.
Etter det var det var det stille. Måtte pakke sammen da både kjerring å hund var lei og klaget på at det var kaldt. Makan;)

Dette med at fisk har tatt flua rett før land har skjedd en del ganger men hver gang jeg er uppmerksom er det alltid litt større fisk. Men sånn er det alltid hvis man spør en fisker. Det store fiskene vinner alltid:)

Loggført

I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have a loaf of bread with me:)
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: oktober 24, 2011, 18:23:46 pm »

Hei

Jeg har opplevet det samme, men fisker med sluk.
En kompis sa alltid til meg at du må regne med at sjøørreten følger gjerne helt inn til land.
Så det er viktig og følge med når agnet nærmer seg landing.
Morsomt å høre at andre har samme erfaringen.

Flere synspunkter ?

TS Grin
Loggført

Sider: 1 2 3 4 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!