februar 06, 2012, 09:15:28 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: « 1 2 3 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ørret fiske 2009  (Lest 1695 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #15 på: februar 27, 2009, 20:16:57 pm »

27/2-09

Da røyk 3 kilos grensa for meg i drammensfjorden og den har jeg jaget i 2 år nå så endelig satt den er litt slank men er fin i kjøttet,den er 70 cm og veier over 3 kilo.

Bilder ligger her.....

http://www.jacksfiske.com/sider/index8.html

Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: februar 28, 2009, 08:02:30 am »

Det var allikevel en flott sjøørret Jack

Grattis

TS
Loggført

Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: mai 23, 2009, 15:12:37 pm »

Årets første ørret:)
Vekta viste 1,1 kg.

Dette er ett privat lite tjern vi har. Vi kalket og satte inn brunørret her for godt og vel fire år siden.

Stammen har virkelig tatt seg opp, og det begynner å bli fin ørret her. De gyter også bra her.

Flere bilder kan sees i mitt galleri.
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: mai 23, 2009, 23:16:14 pm »

Grattis med fin fangst. Her kribler det etter å komme seg utpå. Sessongen begynner ikkje før 1 Juni her, men da braker det løs skikkelig også.
Loggført

Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: mai 24, 2009, 09:54:50 am »

Takk for det Smiley Var fornøyd med starten på sesongen.

Blir en del ørretfiske fremover nå, har tilgang på ganske mange fjellvann med stor fin ørret. Så braker det løs 1.juni med laksefiske.
Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: juni 02, 2009, 19:05:13 pm »

2/7-09
I dag ble det kun tre stk ørret på oss alle fikk svømme videre så vi får ta dem store og fete til neste år.
Fler ørreter blir det vel i løpet av uken håper jeg.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: juni 02, 2009, 23:48:43 pm »

Her kommer det to rapporter. Først gårsdagens fisketur, som var åpning på sommerfisket ved Hundsjön.

Nils Master og eg har tilbragt mye tid i dette vannet, og har kartlagt nesten hver stein og hvert hull på bunnen, og i sommer har vi planlagt å nyte denne ekstra kunnskapen fult ut. Sommerfisket begynner 1 Juni og vi ville ha ein tidlig start, så dermed hoppet vi i bilen og kjørte avgårde klokka 03:30 om morgonen. Da vi kom fram til vannet fikk vi virkelig fart på oss med å få båten på vannet. Lufta var svart ov store bombefly som stupte ned mot oss og ville stikke. Litt kjemisk krigsføring ordnet fort dette, og ikkje mange minuttene etter var vi utpå. Det varte ikkje lenge før vi fikk på første fisken. Denne var det undertegnede som fikk ta opp. Fisken virket ganske så tam så det ble mye spekulasjon på kva som faktisk var på enden av kroken, men da fisken kom inn til båtsiden ble det liv. Ein riktig flott røye på 940g. Typisk for Røya er at den stanger ned mot botnen og rister på hodet, noe som forklarte den "Passive" oppførselen.

Trolling videre gav to napp og ingen fisk. Det var først ett par timer senere at ett skikkelig hugg skulle komme. Denne gangen var det på samme stang som eg fekk røya på. Denne fisken grep wobbleren og stakk avgårde som ett fraktetog. Sekunder senere rettet stangtuppen seg ut og fisk og wobbler var borte. Her var sena slitt rett av, noe som ikkje er helt umulig i dette vannet siden man fisker med 0,12 mm fireline crystal, og det finnes godt med fisk over 3 kg grensa her. Typisk for ørretten her er at den raser avgårde som ein laks så snart den har tatt wobbleren. Utrasene kan godt være på opp til 100 meter, og fisken er kraftige bajaser med diger hale.

Det gikk fortsatt ein halvtime før vi fikk flere napp. Da var det Nils Master sin tur. Denne gangen var det en ørret på like rundt halvkiloen. Denen fekk friheten tilbake. Samme fikk nestemann som var like stor, men litt slankere. Deretter ble det stopp. VI bestemmer oss for å ta ein liten sving imellom steinene på enden av vannet. her får vi ofte abbor av grov kaliber. Ingen abbor hugg, men derimot klarte eg å få på en tømmerstokk med sylhvasse tenner og som med vidåpnet gap bare bremset i vannet.
Etter svingen vår på abbor grunna var det mat. Ein liten tur i land på vår faste rasteplass, ett lite bål, Hjemmelagede karbonadekaker på muurikka'n, thermos kaffi or bålvarmet brød, det er snadder mat det. Etter maten ble det en times hvil før neste etappe.

Neste etappe viste seg å være helt død. Ikkje ett eneste napp, så vi gikk atter i land, spiste litt mat, og sov ett apr timer til . Da var det klar for kveldsfiske, men også dette virket dødt. Sola var på vei bak noen skyer og tunge grå skyer var på vei innover horisonten. Typisk for fisken her å være lunefull i slikt vær. Allikevel så nøt vi godt av ein lang dag på vannet, og vi var da ikkje fiskefis. eneste eg erget meg over er at eg enda ikkje har tatt ein ørret i år. Selv eldstemann har slått meg der med ein flott ørret på isfiske.
På vei innover vannet, mot bilen får eg atter napp. Også no retter stanga seg ut igjen, men her er det noe merkelig på gang. Wobbleren vrikker ikkje slik den skal i vannet. Ikkje er den borte heller for der er da noe på enden av snøret. Dermed er det bare å sveive inn, og like ved båtripa blir det atter liv i snøret. Enda en røye. Denne er noe mindre enn den første vi fikk, så den får friheten tilbake. Den skal være vel 500g og under 1500g for at vi tar dem med oss. Større fisk er avlsfisk og mindre fisk er velkommen tilbake neste år.
« Siste redigering: juni 02, 2009, 23:50:48 pm av aurebu » Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: juni 03, 2009, 00:20:42 am »

Vargknattjern er ett av de plassene vi lurer oss til i begynnelsen og slutten av sessongen. Her finnes det noen fine ørretter og noen enda finere røyer. For ett lite skogstjern å være er det svært blankt og fint vann her. Faktisk helt krystallklart. Røyene får ikkje en gang den velkjente rødfargen sin her. i stedet for blir den blank med en svak rosa farge på buken. Kjøttet er allikevel knallrødt. det samme er det med ørretten.

På vei utover på den 2 mil lange strekningen med dårlig grusvei, treffer vi på bamsemor med to unger. Normalt pleier eg å ha kamera klart i fanget til slike anledninger, men akkurat i dag ligger den i lomma, så det blir bare ett bilde av løitt skog hvor man kan skimte den brune pelsen i siluett på bakketoppen , delvis gjemt bak noen trær. Enda, det var ein riktig morro opplevelse, som gav turen mening, selv om fisken finner på å utebli.

Da vi kommer til tjernet er det allerede folk der. Ikkje så alt for mange som kjenner til denne plassen, og enda ferre som gidder å kjøre de to mila på dårlig grusvei for å finne fram. Der finnes lite og ingen veiskilt fram til plassen heller, så man må være riktig lokalkjent for å finne fram. Da helst med guide for om man først kjører seg bort her ute, så finner man aldri tilbake. Ikkje hjelper det med GPS heller for veiene her er ikkje merket på noe kart.

Siden gromplassen vår er allerede opptatt, så finner vi oss en plass på andre siden av tjernet. Her fisker vi litt med spinner først, deretter kommer makken fram. Eg velger bunnmeite, mens Nils master velger duppmeite. etter å ha kastet ut setter eg i gang med å lage bål. Eg hentet Nils Master direkte fra jobb, så dermed blir dette middag.

Pølser med brød smaker alltid godt når man er på tur, og disse var ingen unnatak.
Plutselig forsvinner duppen til Nils Master, og etter ein god kamp kommer det opp ein ørret på vel 1,12 kilo. I det konkurrenten ser at vi får fisk, begynner han å pakke sammen. Ein halvtime etterpå blir turen vår avkortet raskt også. På vei ut til gromplassen sin greier Nils Master å tråkke uti vannet. Dermed er det en Våt og bannende Nils Master som vil heim igjen. På heimturen velger vi å utforske området litt. Eg har kjørt en del i andre områder av skogen her og kjenner til ein finfin elv som vi skal prøve oss i.

Her er også noen tjern og ein haug med mindre bekker som inneholder Ørret og Harr. Vi kjører i nesten en time i skogen før vi havner tilbake på hovedveien. Denne gangen på ein helt annen vei enn den vi kom ifra, vel 3-4 mil fra sveg, i nesten motsatt retning som vi kjørte i da vi reiste i femtida om ettermiddagen.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: juni 03, 2009, 20:47:16 pm »

Det ble da en pen ørret på turen da,elven på bildet ser spennende ut den.
Kommer jeg i bedre form skal du ikke se bort ifra at jeg kommer opp en tur i høst og lokker fram stor ørreten der.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: juni 07, 2009, 23:42:09 pm »

DU er hjertelig velkommen. Fiskesessongen i den elva varer fra 15 Mai til 30 septemberTipper at fisket er best helt i starten og helt på slutten av sessongen.
Forøvrig så pleier vi å trolle på Hundsjön på slutten av sommersessongen, for det er da vi får flest storørret.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: juni 16, 2009, 16:53:05 pm »

Roy og jeg dro en tur i finnemarka og prøvde oss på et par vann ble bare tre stk ørreter i dag på 450 gr pr stk.Alle hadde svelget så godt at vi tok dem som mat fisk,merklig og tynne dem er der inne i år.

Ei fin panne med fisk på oss i skauen.
« Siste redigering: juni 16, 2009, 17:14:16 pm av jack » Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: juli 07, 2009, 10:47:41 am »

Hvar en tur i Drammenselv og fikk 12 stk ørreter på 350-500 gr tok med 6 stk hjem til mat og redten fikk svømme videre.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: juli 07, 2009, 23:58:23 pm »

Enig med deg at de virker tynne, men det er flotte fisker, og de tar sikkert opp igjen vekten i løpet av sommeren.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #28 på: juli 08, 2009, 18:49:45 pm »

Ja di tar seg opp men ble overasket at dem var så tynne på denne årstiden bruker og være gode og fete langt der inne.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: juli 08, 2009, 22:40:58 pm »

Godt mulig at det har vert rekordmye fisk i elva siste året, noe som redusereer mattilgangen. Det har også vert skitdårlig fiskevær i år, noe som også spiller på matlysten til fisken....

Ellers, så er det mulig at fisken som oss mennesker , kjører harde slankekampanjer, og anbefaler slankediett. 
Loggført

Sider: « 1 2 3 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!