mai 24, 2012, 15:21:51 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vil frede sjøørreten  (Lest 424 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: desember 26, 2008, 12:14:45 pm »

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag foreslår å frede sjøørreten i elvene. Bakgrunnen er den dramatiske nedgangen i sjøørret-fisket, som har blitt redusert med 73 prosent på 16 år. Nye oppdrettskonsesjoner for torsk i Trondheimsfjorden truer med økte lusemenger og enda mer press på sjøørreten.

Les mere HER

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/sportsfiske/fiskenyhet?element_id=23473476&displaypage=TRUE
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: desember 26, 2008, 12:21:59 pm »

Total fredin skal ikke være nødvendig men og frede den deler av året er jeg enig i,noe må gjøres en gang i blandt.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: desember 26, 2008, 12:38:39 pm »

sett oppdretts fisken på land!! så er mye av problemet løst
det samme har skjedd i Canada nå også de fikk lov til å sette ut merder med atlanterhavs laks der og nå 10 år senere gikk halve øya konk (de som drev innen laksefiske) og når jeg var der var det den dårligste sesongen i manns minde  sint.
mens vi var det rømte litt over 300,000 atlanterhavs laks sjokka og de har nå sett at det har begynt å kommer atlanterhavs laks opp i campbell river vært eneste år så de snakker om at det har kommet en liten stamme av det også der nå.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: desember 26, 2008, 18:25:50 pm »

Alle skylder på lusa, men eg sier fortsatt at de bør feie for egen dør i stedet for å skylde på lusa. Fiks opp alle småbekkene som er blitt ødelagt p.g.a.at de er blitt lagt i rør. For 50 -60 år siden var der like mykje sjøørret og laks i fjordene som det er no, inkludert oppdrettsfisken, så det er ein haug med BS at lakselusa er den som har skylda for at sjøørretten forsvinner. Joda, lusa gjør nok sitt, men om fiskebestanden hadde vert på topp, så hadde den ikkje skapt krise for sjøørretten og laksen heller.
« Siste redigering: desember 26, 2008, 19:37:33 pm av aurebu » Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: desember 26, 2008, 19:11:21 pm »

ja du hat poeng der aure her som jeg bor så fikser jeg litt selv i en liten bekk og jeg ser at de blir stadig vekk mere og mere yngel der
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: desember 26, 2008, 19:42:42 pm »

ja du hat poeng der aure her som jeg bor så fikser jeg litt selv i en liten bekk og jeg ser at de blir stadig vekk mere og mere yngel der
Det er veldig lite som skal til, og det er flott at du gjør ein innsats. Bare så synd at folk flest ikkje veit å sette pris på småbekkene. Ein liten bekk kan produsere opp til 6x så mye yngel som det ein stor elv kan, per kvadratmeter elvebunn, og når du regner sammen hvor mange kvadratmeter bekk der finnes i forhold til stor elv, så forstår du sikkert hvorfor sjøørretten forsvinner. Mange sportsfiskere og grunneiere visste dette allerede på 80 tallet, men det er først nå at forskerene har begynt å forstå. Reddningen for mang ein bekk har vert økologisk jordbruk, for en av tingene som er krevd av økologiske jordbruk er at man graver opp alle gamle dreneringsrør, og lager åpne diker, slik de gjorde med småbekkene i gamledager.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: desember 26, 2008, 20:44:37 pm »

jeg får nok ikke så mye glede av men den jævla kødden som setter garn der vært eneste år får mye mere fisk å grunn av det sint
jeg har tatt garnet de 3 siste åra men i år kom jeg meg ikke dit og jeg har sakt i fra til poltiet og fiskeforeningen alle gangene men de år ikke gjort mye sint han setter det sånn at fisken ikke kommer seg opp til bekken uten å sette seg fast i garnet sint
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: desember 27, 2008, 08:24:53 am »

Ja, slike folk burde skytes. Du får ta bilde av garnet og melde det inn på http://www.ulovligegarn.no/ . Deretter trekker du påå garnet hans, for så å skrive ein lapp om at du har anmeldt han til politiet, samt at har er lagt ut med bilde på ulovligegarn.no. Tipper han vegrer seg med å sette garn der i framtida.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: desember 27, 2008, 10:37:26 am »

Enig Aurebu  det er nok riktig fremgangsmåte.

Torry Smiley
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: desember 27, 2008, 13:11:50 pm »

ja men jeg er ikke så sikker på om jeg kommer til å få sjekket der til neste år for da starter jeg jo på videregående. jeg rakk ikke i år og de andre som bor der og går hele tiden bryr seg ikke :'(
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: februar 09, 2009, 08:03:36 am »

Det er vel fort gjort og skjekke om han setter garn der selv om du begnner på en annen skole.
Men er det rett i utløpet til Åros elva han setter disse garna da`?
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: februar 09, 2009, 14:08:49 pm »

Fredning eller inte kan inte jag avgöra. Men jag är alltid possitiv till en fredning för att få låta en eller flera arter försöka återhämta sig. MEN!!! ska det bli en fredning så ska det gälla ALLA sportfiskare som yrkesfiskare. för om en grupp får fortsätta att fiska vad är då meningen med en fredning ?
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: februar 09, 2009, 16:57:46 pm »

Fredning eller inte kan inte jag avgöra. Men jag är alltid possitiv till en fredning för att få låta en eller flera arter försöka återhämta sig. MEN!!! ska det bli en fredning så ska det gälla ALLA sportfiskare som yrkesfiskare. för om en grupp får fortsätta att fiska vad är då meningen med en fredning ?
siden det er yrkesfiskerne som tar mest fisk og sportfiskerne oftere og oftere slepper ut mye av det de får så hadde det nok hatt mere for seg å stoppe yrkesfiske og garn,ruser, teiner eller annet som blir brukt på de artene de skal værne.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!