|
|
|
Laken
|
 |
« Svar #1 på: desember 28, 2008, 23:11:25 pm » |
|
Är inte denna art den art som kan simma in i urinröret på oss män ? för en fiskart som finns i amazonas som kan göra så.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: desember 28, 2008, 23:33:02 pm » |
|
Hadde blitt skuffet og fått en sån liten fisk på kroken he he
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: desember 29, 2008, 02:18:24 am » |
|
Är inte denna art den art som kan simma in i urinröret på oss män ? för en fiskart som finns i amazonas som kan göra så. Jo jeg lurer litt på det jeg også, har hørt om den før. Torry
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Laken
|
 |
« Svar #4 på: desember 29, 2008, 15:55:57 pm » |
|
Är inte denna art den art som kan simma in i urinröret på oss män ? för en fiskart som finns i amazonas som kan göra så. Jo jeg lurer litt på det jeg også, har hørt om den før. Torry För att få svar på denna fråga får vi helt enkelt testa detta....du först Torry 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: desember 29, 2008, 16:41:22 pm » |
|
Auda, høres ikkje særlig behagelig ut, det der. I og med at fisken toler rimelig surt vann, så dauer den ikkje og forsvinnet ut av systemet av seg selv heller, tenker eg. I allefall ikkje med det første. her er i allefall litt meir info om den fisken. http://en.wikipedia.org/wiki/Candir%C3%BAog her er ett bilde: 
|
|
|
|
« Siste redigering: desember 29, 2008, 16:47:37 pm av aurebu »
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: desember 29, 2008, 16:55:55 pm » |
|
Her er litt mere opplysninger
Candiru (Vandellia cirrhosa), tannstikkerfisk eller vampyrmalle er en ferskvannsfisk i en gruppe som vanligvis kalles maller. Den finnes i Amazonas og er kjent blant den lokale befolkning som den mest fryktede fisken i de områder den befinner seg, selv sammenliknet med pirayaen. Arten vokser kun til en størrelse av 25 millimeter og har form som en ål og er gjennomsiktig, noe som gjør den omtrent umulig å se i vannet. Candiruen er en parasitt. Den svømmer inn i gjellerommet til andre fisker der den innfører en torn som gjør at den sitter fast, og så nærer den seg av blodet i gjellene, hvilket har gitt den tilnavnet «Brasils vampyrfisk».
Den blir fryktet av de innfødte fordi den tiltrekkes av urin eller blod, og hvis en bader er naken vil den svømme inn i kroppsåpninger (anus eller vagina, eller til og med penis for mindre eksemplarer av arten og kan trenge dypt inn i urinrøret). Der skyter den en torn og begynner å ernære seg av blod og kroppsvev på samme måte som den ville gjort i gjellene til en fisk. Candiru er nesten umulig å fjerne på annen måte enn gjennom en operasjon. Fordi fisken lokaliserer sin vert ved å følge vannstrømmen fra gjellene til kilden, øker urinering mens man bader sjansen for at en candiru skal spore seg fram til et menneskes urinrør.
En tradisjonell kur gjør bruk av to planter, Xagua-planten (Genipa americana) og Buitach-eple som innføres (eller ekstrakten av dem i tilfelle trange rom) inn i det rammede området. Disse to plantene vil elske og deretter løse opp fisken. Som regel medfører infeksjon sirkulasjonssvikt og død hos offeret før candiruen kan bli fjernet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Laken
|
 |
« Svar #7 på: desember 29, 2008, 21:14:45 pm » |
|
Her er litt mere opplysninger
Candiru (Vandellia cirrhosa), tannstikkerfisk eller vampyrmalle er en ferskvannsfisk i en gruppe som vanligvis kalles maller. Den finnes i Amazonas og er kjent blant den lokale befolkning som den mest fryktede fisken i de områder den befinner seg, selv sammenliknet med pirayaen. Arten vokser kun til en størrelse av 25 millimeter og har form som en ål og er gjennomsiktig, noe som gjør den omtrent umulig å se i vannet. Candiruen er en parasitt. Den svømmer inn i gjellerommet til andre fisker der den innfører en torn som gjør at den sitter fast, og så nærer den seg av blodet i gjellene, hvilket har gitt den tilnavnet «Brasils vampyrfisk».
Den blir fryktet av de innfødte fordi den tiltrekkes av urin eller blod, og hvis en bader er naken vil den svømme inn i kroppsåpninger (anus eller vagina, eller til og med penis for mindre eksemplarer av arten og kan trenge dypt inn i urinrøret). Der skyter den en torn og begynner å ernære seg av blod og kroppsvev på samme måte som den ville gjort i gjellene til en fisk. Candiru er nesten umulig å fjerne på annen måte enn gjennom en operasjon. Fordi fisken lokaliserer sin vert ved å følge vannstrømmen fra gjellene til kilden, øker urinering mens man bader sjansen for at en candiru skal spore seg fram til et menneskes urinrør.
En tradisjonell kur gjør bruk av to planter, Xagua-planten (Genipa americana) og Buitach-eple som innføres (eller ekstrakten av dem i tilfelle trange rom) inn i det rammede området. Disse to plantene vil elske og deretter løse opp fisken. Som regel medfører infeksjon sirkulasjonssvikt og død hos offeret før candiruen kan bli fjernet.
Tack för denna information  . (Ännu en orsak till att låta bli att bada  )
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: desember 29, 2008, 22:34:39 pm » |
|
Derfor bader jeg bare en gang i året jeg, og det er til Jul  Torry Man kan jo bli rein
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: januar 03, 2009, 11:13:03 am » |
|
Er det ikke sånne små tasser dem tar i NM i microfiske da 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: januar 03, 2009, 13:28:02 pm » |
|
Går det an å bruke dem til noe da?
Fine å se på
Torry
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: januar 03, 2009, 13:32:37 pm » |
|
Må vel være fine og bruke som agn vel.....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: januar 04, 2009, 15:10:18 pm » |
|
Tror jeg holder meg til småsild jeg, hadde ikke vært morro å få en slik i r... ikke sant?
TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Laken
|
 |
« Svar #13 på: januar 04, 2009, 19:59:31 pm » |
|
Såg en film om denna fisk när man letade efter denna fisk i urinröret på en man  jag kan ju säga att jag lär INTE bada i dem vatten där man kan finna dessa fiskar 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com