mai 24, 2012, 15:36:13 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Isbor  (Lest 1465 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: desember 29, 2008, 15:15:08 pm »

Hvilken type er best og hvordan bør vi behandle det ?
Diskuter alt som har med bor og gjøre her...

Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: desember 29, 2008, 15:22:29 pm »

Hei Storlaksen 16

Vet at Oves sportsfiske tar imot bor til sliping.

Men du må levere det til en forhandler for å få det levert

Torry
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: desember 29, 2008, 16:57:37 pm »

Eg bruker ett 150mm isborr fra mora. Det var det største eg kunne finne. Grunnen til at eg ville ha såpass stort var fordi eg fisker etter røye og ørret, og da er det kjedelig om man får deg ein 2 kilos fisk og ikkje får den gjennom hullet. Samme også om man får ein gjedde på kroken, eller eg ønsker å prøve gjeddesaksene mine, eventuellt angeldon.
Ulempen med store isbott er om man er på tevling, for der er det om å få hullet borret så fort som mulig. Fisken er som regel liten allikevel på tevlinger, så da betyr ikkje størrelsen noe særlig.
Borret mitt har avtagbare kniver, og eg har utstyr til å slipe det selv. Ellers anbefaler eg at man leverer inn knivene for sliping om man ikkje kan eller har utstyret til dette.
Pass på at du skaffer deg borr som er langt nok, eller kan forlenges til å komme gjennom isen der du fisker. På finnmarksvidda kommer gjerne isen opp i ein tykkelse på godt over meteren. I mine trakter er den sjelden over 70 cm, men den kan enkelte år bli på rundt meteren.
Når isen blir så tykk, så er det som regel fordi man vår mildvær hvor smøen på isen smelter litt, for så å fryse til is igjen. Deretter får man snø igjen, som senere smelter litt og blir til ett nytt islag. Det er slik vi får gråis, og den kan fort bli virkelig tjukk. 

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: desember 29, 2008, 18:13:47 pm »

Jeg skal investere i et nytt bor får nesten ikke boret med vanlig lenger så jeg går for et motor bor ikke for at jeg er lat men har et lite habdicap i venstre armen,er det noen råd og få på motor bor Huh?
Loggført

Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: desember 29, 2008, 18:24:18 pm »

Själv så har jag en 200mm borr som jag använder när jag anglar. Nackdelen är att man blir ganska trött i armarna av denna borr Embarrassed
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: desember 29, 2008, 18:36:02 pm »

stefaren min Roger sier han skal fikse det og det er jo hans borr så vis han ødlegger det så er i værtfall ikke det min skyld Grin jeg hadde tenkt til å kjøpe eget borr for jeg har planer om å agne gjedde på isen i vinter så da er det jo kjekt med et litt tykkere en 110 (tror det er det i værtfall) men han sa at jeg ikke skulle gjøre det for jeg skulle heller bruke hans som han fikk av faren sin så det er nok ca 40 år gammel! og så vidt han vet har det aldri blitt slipt eller gjort noe med bortsett fra å bytte skruene et par ganger.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: desember 29, 2008, 18:58:23 pm »

Jeg skal investere i et nytt bor får nesten ikke boret med vanlig lenger så jeg går for et motor bor ikke for at jeg er lat men har et lite habdicap i venstre armen,er det noen råd og få på motor bor Huh?

En ting er sikkert Jack motorbor er dyrt, hvis du skal ha kvalitet

Dette må bestilles    http://www.ove-s.no/html/motorbor.htm

Torry  Ring å be om pris
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: desember 29, 2008, 19:01:17 pm »

Tja, der er noen av de Svenske butikkene som har på lager, og heilt sikkert noen av de norske, spesiellt lengre nordpå. Om eg ikkje tar feil, så har Husqvärna noen ganske gode.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: desember 29, 2008, 19:06:43 pm »

Her er Husqvarna sitt

http://www.husqvarna.no/node1817.aspx?nid=68464&pid=64729

Torry
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: desember 29, 2008, 20:53:29 pm »

Det er mange fler på markedet trenger ikke bli dyrere en 2500.-Trenger ikke det beste siden jeg ikke får fisket i den værste kulda.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: januar 02, 2009, 22:15:48 pm »

Motorisert isbor utviklet av Normark og Husqvarna. Lettstartet motor med katalysator som gir minimale utslipp av avgasser. Ingen irriterende blårøyk under bruk. Bruker lite bensin, en tank holder til ca. 300 hull. Veier knappe 9 kilo med full tank. Nytt ergonomisk håndtak med gummitrekk, som gjør det varmt og godt å holde i. Motoren er en luftkjølt, ensylindret totakter på 25,4 cm3. Vi fører forlengere og ekstra skjær/kniver til samtlige modeller av isbor. Motorbor Normark Lazer 200mm

Men kunne tengt meg et på min 25 cm da jeg fisker etter sjøørret
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: januar 02, 2009, 23:40:52 pm »

200mm er rikelig stort nok. Det var ein som tok ei røye på 6,7 kg her i romjula, og eg tviler sterkt på om han hadde så stort borr.

Eg har sett noen få som har 200mm, men det er bare på motorisert borr. Alle andre bruker som regel 130mm, eller mindre. Eg pleier å få meg ein god latter når eg ser de som fisker med 110 mm etter røya, for det er absolutt for lite om fisken er 1 kg eller større. Bare å få fisken opp i hullet er som å tre ett tau gjennom ei synål.

Borret eg bruker er 150mm. Det har fungert bra for meg på fisk opp til to kilo.

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: januar 03, 2009, 00:20:18 am »

Kan godt være mulig det er 200 jeg sikter til..... sjokka2
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: januar 03, 2009, 01:28:27 am »

jeg tror nå at borret er mindre en 110 mm for den lille abboren hadde ikke mye plass i hølet så skal snart kjøpe meg nytt borr.
hva burde jeg kjøpe?+ jeg kommer til å fiske gjedde og stor ørret og noe abbor.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: januar 03, 2009, 01:58:35 am »

150mm eller større, om du finner.
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!