Når man skal på isfiske er det viktig at man har godt med klær. Personlig har eg valgt å bruke følgende oppskrift, og det passer bra hver hvor eg fisker. Eg har fisket i temperaturer ned til -25, uten å fryse noe særlig i heletatt.
Sokker: 3 par Bridgedale Coolmax tykksokker, og ett par tynne nylonsokker innerst.
Skor: Høg jakt/turstøvel i lær, kjøpt ekstra romslige for å kunne ha flere par sokker i dem.
Benklær: 4 par stillongs. Devold ullstilongs, av varmeste modell, Over dette ein Bergans Dermisax skibukse, med seler. Denne er vindtett, og vanntett, puster bedre enn Gore-Tex, og har gode og dype lommer.
Overkroppen: T-Sjorte innerst, med langarmet T-sjorte over, over dette igjen ein fliis sjorte, deretter ein tykk fliis jakke med falsk saueskinnsfor (Slik de har i varmekjeledresser), Over dette igjen ein Bergans Dermisax Ski jakke (Anorakk med full glidelås åpning i front.). Denne er både vind og vanntett, og puster bedre enn Gore-Tex, og har gode og dype lommer, som eg oppevarer agn bokser i.
Hendene: Ullhansker uten fingre, som kan gjøres om til vott, ved å trekke vott tupp over fingrene. Disse har Thinsulate for.
Hodet: BF i syntetisk pels, av "russisk" modell. For de som ikkje veit kva ein BF er, så tar eg forklaringe i stedet for det fulle navnet, for det navnet hører ikkje til her (BF= Bjørn F......). kort sagt "Oluf lue" i russisk modell, ikkje nordnorsk... Om det blir riktig kaldt, så er hetta jo jakken såpass stor at den kan dras over BF'n.

Eg har ikkje prøvd meg ute i kaldere vær enn -25, men kan tenke meg at eg i så tilfelle vil ha jakt buksa mi, som er foret med thinsulate, mellom lagene med stillongs, og skibuksa. Grunnen til alle stillongsene i stedet for vanlig langbukse er for å bevege seg friere. Når man fisker på isen, så vil man gjerne ha armsleng til å borre hull i isen, samt kunne gå ett stykke. Med alt for klumpete klær så blir klærne ein hindring, og det ødelegger fiskeopplevelsen.
Ellers, så kan eg anbefale Aigle sine gummistøvler med Neopren for. Her også må man ha flere lag med sokker inni, men neopren er ekstremt god isolasjon.
Neopren hansker med tynt lag med filt på fingrene og handflaten er også bra saker. Husk å ha minst 3,4 eller 5 mm neopren. Filt gjør at man får godt tak på fisken. Også en av grunnene tila t eg bruker ullhansker. da kan man rekke ned i hullet og gripe ein fisk som har løsnet i vannoverflaten, uten å fryse fingrene til ispinner etterpå.
Ull holder på varmen, selv om det er vått, og neopren blir bare varmere når man får vann i dem.