mai 24, 2012, 15:45:31 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Klær som fungerer til Isfiske  (Lest 937 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: desember 30, 2008, 09:40:34 am »

Når man skal på isfiske er det viktig at man har godt med klær. Personlig har eg valgt å bruke følgende oppskrift, og det passer bra hver hvor eg fisker. Eg har fisket i temperaturer ned til -25, uten å fryse noe særlig i heletatt.
Sokker: 3 par Bridgedale Coolmax tykksokker, og ett par tynne nylonsokker innerst.
Skor: Høg jakt/turstøvel i lær, kjøpt ekstra romslige for å kunne ha flere par sokker i dem.
Benklær: 4 par stillongs. Devold ullstilongs, av varmeste modell, Over dette ein Bergans Dermisax skibukse, med seler. Denne er vindtett, og vanntett, puster bedre enn Gore-Tex, og har gode og dype lommer.
Overkroppen: T-Sjorte innerst, med langarmet T-sjorte over, over dette igjen ein fliis sjorte, deretter ein tykk fliis jakke med falsk saueskinnsfor (Slik de har i varmekjeledresser),  Over dette igjen ein Bergans Dermisax Ski jakke (Anorakk med full glidelås åpning i front.). Denne er både vind og vanntett, og puster bedre enn Gore-Tex, og har gode og dype lommer, som eg oppevarer agn bokser i.
Hendene: Ullhansker uten fingre, som kan gjøres om til vott, ved å trekke vott tupp over fingrene. Disse har Thinsulate for.
Hodet: BF i syntetisk pels, av "russisk" modell. For de som ikkje veit kva ein BF er, så tar eg forklaringe i stedet for det fulle navnet, for det navnet hører ikkje til her (BF= Bjørn F......). kort sagt "Oluf lue" i russisk modell, ikkje nordnorsk... Om det blir riktig kaldt, så er hetta jo jakken såpass stor at den kan dras over BF'n.

Eg har ikkje prøvd meg ute i kaldere vær enn -25, men kan tenke meg at eg i så tilfelle vil ha jakt buksa mi, som er foret med thinsulate, mellom lagene med stillongs, og skibuksa.  Grunnen til alle stillongsene i stedet for vanlig langbukse er for å bevege seg friere. Når man fisker på isen, så vil man gjerne ha armsleng til å borre hull i isen, samt kunne gå ett stykke. Med alt for klumpete klær så blir klærne ein hindring, og det ødelegger fiskeopplevelsen.

Ellers, så kan eg anbefale Aigle sine gummistøvler med Neopren for. Her også må man ha flere lag med sokker inni, men neopren er ekstremt god isolasjon.
Neopren hansker med tynt lag med filt på fingrene og handflaten er også bra saker. Husk å ha minst 3,4 eller 5 mm neopren. Filt gjør at man får godt tak på fisken. Også en av grunnene tila t eg bruker ullhansker. da kan man rekke ned i hullet og gripe ein fisk som har løsnet i vannoverflaten, uten å fryse fingrene til ispinner etterpå.
Ull holder på varmen, selv om det er vått, og neopren blir bare varmere når man får vann i dem.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: desember 30, 2008, 09:44:48 am »

Jeg har både klær og sko som tåler 45 minus,bruker superuntertøy fra dovre og fiske dressen og ei saltwater varme dres og da sveter jeg nesten på kroppen så det er ingen problem men dem har ikke kommet med spesialhansken min enda når den er på plass fryser ikke jeg på venstre hånden eller....
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: desember 30, 2008, 10:54:24 am »

Orginale Skeetex støvler

"Den varmeste fiskestøvel i verden"
Spesielt designet for alle typer fiskere, bønder, fjellarbeidere, kaldtlagere og fiskeforedlingsfabrikker.
100% vanntette og garantert varme ned til 50 grader minus.

Sitat: "Dette er de eneste vanntette støvlene jeg har brukt i 18 år til ekspedisjonsarbeide,
som har greid å holde føttene mine varme ned mot 50 grader minus".

Sir Rannulph Fiennes

Disse importeres av Ove

Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: desember 30, 2008, 13:45:04 pm »

Ja, disse er gode. Vi solgte dem også da eg jobbet i sportsforretning. De fleste produsenter av gummistøvler har ein eller annen modell som ligner disse her. De som Ove's har er nok noen av de beste.

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: desember 30, 2008, 14:55:38 pm »

Jeg har ikke dem men noen som ligner kommer ikke på i farta hva dem heter men er gode enda hel gummi på dem også er det yetz dem heter tro...
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: desember 30, 2008, 18:17:01 pm »

De franske Aigle støvlene var i allefall virkelig gode. Neopren er jo det som brukes i dykkerdrakter, og den som ble brukt i støvlene var samme som de bruker i "Closed Cell" drakter. d.v.s. det de dykker med om vinteren, i nordsjøen.

Ellers, så pleier jo gummistøvler være dårlige på å holde kulda ute, i forhold til Lær. Gummi leder jo varme, veldig godt.
På ein annen side, så blir Lær fort ødelagt i kulda om man ikkje har riktig impregnering.
"Sno-seal" er ein riktig god impregnering til Lær, som toler temperaturer ned til -40 grader, uten å blir hardt.

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: januar 02, 2009, 17:39:53 pm »

Det er også avgjørende hva du har på beina før du tar støvla på er det ikke riktig fra bunnen av så blir det aldri helt topp.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: januar 02, 2009, 17:51:27 pm »

Heilt enig med deg Jack.
Facit'n er å ha ein tynn nylon sokk innerst (ALDRI bomull). Over dette skal man ha en eller flere lag med tykke ull, eller kombinasjons-sokker.
Bridgedale har de aller beste på markedet, men de koster også, rundt 200,- NOK per par. Bridgedale lager flere forskjellige modeller, til forskjellig type bruk.

Nedenfor finner dere den amerikanske importøren av Aigle støvlene. De eg har testet har 100% rein naturgummi, og er håndlagede. No snakker vi isfiske her, og de har ingen som er dedikert til isfiske etter det eg kan se, men modellen som heter "Parcours Enduro" er beregnet på kaldt vær.
Den har 9 mm (2x4,5mm) med neopren i bunnen, og 4,5 mm med neopren i resten av støvelen.

http://www.aigleboots.com/product.php?p=Hunting

De eg har er uten foret, og beregnet til somemr bruk. Eg har brukt dem flittig i 22 år no, og de er fortsatt vanntette. Slå den, dem som kan. 
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: januar 02, 2009, 17:56:05 pm »

Det sier jo litt om hvor lite du går i dem som ikke har klart og slite dem ut 
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: januar 02, 2009, 18:52:37 pm »

Det kan kansje tolkest på den måten, men for å sette det i litt annet perspektiv.
Før eg fikk Aigle støvlene, gikk eg like mye med støvler som eg gjør no, og da slet eg ut i snitt 1,5 par med viking sine kraftigeste støvler, per år. Som regel var det hull i ankelen på støvelen, lenge før sålene var slitt, men med Aigle støvlene har eg faktisk nesten slitt ut sålene, og de er like tette.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: januar 02, 2009, 19:04:12 pm »

Jeg bare tullet med deg jeg har et par fjell sko som jeg tror aldri jeg klarer og slite ut og vann tette er dem å.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: januar 02, 2009, 19:13:08 pm »

Jeg bare tullet med deg jeg har et par fjell sko som jeg tror aldri jeg klarer og slite ut og vann tette er dem å.
Tok den. derfor eg svarte som eg gjorde.
Jo, fjellsko er sterke saker.
Tro det eller ei, så er det de billigeste skoene man kan få kjøpt også.
Eg veit om mange som i studie dagene kjøpte fjellsko i stedet for vanlige hverdagssko. Fjellsko varer så lenge at ett par hverdagssko ville måtte koste 50,- NOK paret for at man skulle ha sko like lenge som ett par fjellsko til 1000,- paret.

Loggført

erland k
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: januar 02, 2009, 20:14:50 pm »

aurebu hvor får du tak i brigdale sokken hen, har to par som jeg har fått fra forsvaret
Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: januar 02, 2009, 21:34:00 pm »

aurebu hvor får du tak i brigdale sokken hen, har to par som jeg har fått fra forsvaret

Du har fått i forsvaret ? Ikke snakk tull her nå broder Hvem fikk æren og dra ditt for deg da....
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: januar 02, 2009, 23:36:01 pm »

Vi solgte dem i sportsforretninga der eg jobbet. Eg kjøpte også ett par i fjor, hos turistforeningen i Bergen om eg iikje husker feil, og tirsdag kjøpte eg to par. ett til meg, og ett til Henrik, til Jul. De har dem på ein jernvarehandel her i Sveg, som heter Grängänz. Der kostet dem 179,- SEK og 189,- SEK.
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!