mai 24, 2012, 15:54:58 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Klassifiseringen av brunørret  (Lest 895 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: desember 31, 2008, 10:47:46 am »

Det hersker usikkerhet omkring klassifiseringen av brunørret. Det er beskrevet en rekke underarter, men det er uklart hvor mange som egentlig kan aksepteres. Regnbueørret regnes som en egen art og blir beskrevet under to ulike vitenskapelige navn (Oncorhynchus mykiss, Salmo gairdueri). Den kom i sin tid til Europa fra Nord-Amerika. Noen regner også fjellørret som en egen art (Salmo alpinus), mens andre regner den som en underart av brunørret.

Men hva er egentlig rett noen som vet det...

Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: desember 31, 2008, 18:34:09 pm »

Mener og tror at Ørret er Ørret, enten den er ein sjøørret, bekkørret, eller innsjøørret. Hadde noen grunneiere som snakket med meg om det ein gang. De mente de hadde tre typer ørret i tjernet sitt. De forskjellige "Artene" fortonte seg slik:
1: Fin og feit ørret opp til ca 600g som var ganske blank av utseende, med rødt kjøtt og store svarte prikker.
2: Tynn, pistrete ørret art med kvitt kjøtt, nesten svart av farge, med store røde prikker, gjerne i størrelse 7-800g
3: Fin feit, bronse/gyllen ørret, med rødt kjøtt, mange store, svarte prikker, samt noen små røde prikker. Den største arten i tjernet og var vanlig i størrelse opp til 1,5 kg.

Eg fisket ein god del der i tjernet, og undersøkte litt om de "forskjellige" artene. Hvor de ferdes, mageinnhold o.s.v. Det viste seg at fisk 1, kun fans fra størrelse nyklekket og opp til ca 650g. Den levde stort sett pelagisk, og beitet kun på daphnier, hoppekreps, og marflo. Fisk 2 finnes KUN i størrelser fra ca 6-700g til ca 800g. Denne fisken beitet kun på bunn og på store innsektslarver som øyenstikker larver, husbyggende vårfluelarver, snegler og igler. Fisk 3. fans Bare i størrelser over 800g. Den beitet langs land, på stingsild og småørret. Man fant den gjerne høyere i vannmassene. Pelagisk i vannmassene om dagen, og inne ved land om kvelden, og på natten.

Med andre ord, så er disse tre "Ørret stammene" ene og samme fiskestamme, bare med forskjellige miljø og habitat. Forsøk har også vist at om du utrydder all ørretten i ett vassdrag, hvor der har tidligere vert eksempelvis blank og fin fisk, men småfisk (Eksempelvis ein liten fjellbekk med tilhørende tjern), og setter ut ørret fra Hunder ørret stammen, så vil den nyutsatte fisken vokse raskere og større enn den lokale arten gjorde, men ikkje like stor som i HUnderørrettens hjemområder. Etter 5-6 år vil man etter hvert oppdage at der absolutt ikkje er noen forskjell lengre, verken på størrelse, farge eller matvalg mellom de to forskjellige stammene.

Så faktisk, Ørret er ørret, punktum, enten det er ein sjøørret, fjellørret, Hunder ørret, eller prikkørret. Ja, der finnes forskjellige stammer, som har utviklet seg over mange år for å tilpasse seg det enkelte leveområdene, men de er ikkje meir forskjellig enn at de adapter seg på få år til det miljøet de lever i.
Dette gjelder også for Regnbueørret,, og Røye.

Fisk er faktisk ganske primitive vesner, som kan tilpasse seg enormt mye til det enkelte leveområdet. Faktisk så kan stor fisk "vokse seg mindre", for å tilpasse sege ett nytt leveområde. Noen arter meir enn andre. f.eks Lungefisk kan vokse seg fra 90cm til 70cm for å tilpasse seg dårlige tider, og minsket leveområde. Ørret kan gjøre dette også, men i ein veldig begrenset grad.

Den mørke fisken du viser på bildet, jack, er ein gammel gytefisk som har flere år bak seg hvor han ikkje har vokst i lengde. Den ser ut som ein bunn beiter, som er i fasen til å gå over til å beite på yngel, eller har gjort det for ett år eller to siden, og lever i ganske så mørk farget vann.
Du kan se det på at hodet og halen er store i forhold til fiskens lengde, selv om fisken er i god kondisjon. Det at hodet, og snuten er lang, og ikkje kort og høyt, beviser også at denne fisken har hatt noen dårlige år.

Eg vil også tippe at det er ein hannfisk, p.g.a. kantete gjellelokk, og haken , for ikkje å snakke om den hvite stripen på gattfinnen (om eg ikkje tar feil og det bare er lysrefleks fra gattfinnen eg ser).
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: desember 31, 2008, 22:26:00 pm »

En ting er sikkert om ørret og de foskjellige undrearter, er at det tilhører samme familie fisk. Smiley

Torry
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: januar 01, 2009, 12:43:50 pm »

Eksempelet med Hunder ørretten var noe eg leste om i ein rapport, da eg var på utplassering via skule, på akvakulturstasjonen på Matre. Det er nok tjue år siden, men eg har ikkje sett att forskerene har endret syn på dette siden.
De hadde også gjort noen forsøk med ein "ørret stamme" som finnes i ett elelr to vann på Hardangervidda. Denne ørretten kalles for prikk ørret siden den har ein spesiell tegning på øynene. Det ble fortalt at denne fargevarianten kun hadde blitt oppdaget en gang før, og det var i ett vann nede i europa ett sted.
Der var også foto av denne spesielle ørretten. Det har også blitt gjort ein reportasje om den på Norge rundt.
Merkelige med det er at man innimellom kan finne fiske med eksakt samme tegninga på øynene i andre vann, enten det er i nord Norge, eller her i Sverige. Naturligvis bare på enkelte fisker, og ikkje eit heilt vann, slik som på Hardangervidda. Min mening er at dette er bare ein fargevariant som har vist seg å være perfekt for de vanna på Hardangervidda, og ikkje andre steder. Akkurat på samme måte som med oss mennesker, når det gjelder hudfarge, øyen farge og hår farge.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: mars 05, 2009, 09:28:30 am »

Ja at deem er i samme familie hele gjengen er det ikke noe tvil om.Men man kan jo se forskjell på di ulike stammene.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: mars 05, 2009, 09:37:24 am »

Etter å ha søkt litt fant jeg dette:::

Underarter

Det hersker usikkerhet omkring klassifiseringen av brunørret. Det er beskrevet en rekke underarter, men det er uklart hvor mange som egentlig kan aksepteres.  Regnbueørreten regnes som en egen art og blir beskrevet under to ulike vitenskapelige navn (Oncorhynchus mykiss, Salmo gairdueri). Den kom i sin tid til Europa fra Nord-Amerika. Noen regner også fjellørret som en egen art (Salmo alpinus), mens andre regner den som en underart av brunørret.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: mars 05, 2009, 09:44:19 am »

Ja også har vi pittbull ørreten den er jo en kraft kar
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: mars 05, 2009, 11:39:23 am »

Ja, de lærde strides. eg tror rett og slett at de ikkje har klart å holde noen riktig oversikt.
Ikkje klarer de å bestemme seg innbyrdes heller. Men fakta er at om man tar ein brunørret og tilvenner den gradvis til saltvann, så blir den like mye sjøørret som ein hvilken som helst annen sjøørret. Det samme om man tilvenner ein innsjølaks til saltvann. Fisken vil kansje bære med seg egenskaper som den hadde som ferskvannsfisk, med f.eks vekst, men den vil ellers oppføre seg helt som ein av sine saltvanns frender.

Spørsmålet er om de gen forskjellene mellom ein fjellørret, pitbull ørret og sjøørret er store nok til å si at de er forskjellige arter.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: mars 05, 2009, 12:15:49 pm »

Ja men det er jo det som hadde vært litt int og få stadfestet en gang for alle da.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!