februar 11, 2012, 06:37:36 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: « 1 2 3   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Duppmeite vs. bunnmeite  (Lest 2573 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #30 på: mars 06, 2009, 11:26:17 am »

Det hører jo sammen med dupper som er høye ihvertfall for å få kastevekt, hvis ikke legger jo duppen seg. Dabboduppen feks. kan jo fylles med vann eller sand for å få kastevekt.

Da jeg begynte med duppfiske lærte jeg å bruke bly, men miljømessig så ervel ikke det så bra med bly.

Vi får jo håpe det blir noen andre valg etterhvert for miljøets skyld ikke sant?

TS  Grin
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #31 på: mars 06, 2009, 11:33:38 am »

Før i tiden når dem fisket med lange bambus stenger og dupp da brukte dem ikke bly kun dupp krok og mark..
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #32 på: mars 06, 2009, 11:35:00 am »

Ja ikke sant, er ikke så gammal jeg da

TS
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #33 på: mars 06, 2009, 15:53:31 pm »

noen ganger er det nødvendig med søkke andre ganger ikke. bruker jeg pinnedupp til abbor bruker jeg ikke altid søkke men fisker jeg i sjøen med ekte dupp bruker jeg søkke
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #34 på: mars 06, 2009, 15:57:54 pm »

noen ganger er det nødvendig med søkke andre ganger ikke. bruker jeg pinnedupp til abbor bruker jeg ikke altid søkke men fisker jeg i sjøen med ekte dupp bruker jeg søkke

Hva er forskjellen på en ekte og uekte dupp da ??
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #35 på: mars 06, 2009, 21:10:40 pm »

Ja, kva er det som er uekte dupper da, Storlaksen ??
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #36 på: mars 07, 2009, 07:56:01 am »

en pinn som jeg binder fast i sena Grin kan ikke akkuratt kalle det en moderne dupp men funker ok men sena blir ganske svekket av den typen dupper da!!!
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #37 på: mars 09, 2009, 11:09:59 am »

Tja, pinnedupp er dupp det også, men eg forstår kva du meinar. Foreslår at du heller bytter og kaller alle dupper utenom ørret bomber for ekte dupper. Ørret bomber kan betegnes som dupp, men den finnes også som intermediate, og synkende bomber, og er derfor ikkje ein dupp/fløte, men betegnes som uekte dupp, eller bare bomber/ørret bomber.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #38 på: mars 09, 2009, 16:18:38 pm »

jeg ser på omtrent alt som flyter og er beregnet til agn/meite fiske som en dupp.
Loggført

Markfiskern
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #39 på: april 09, 2009, 16:01:29 pm »

Ved ørett fiske i vann er det som regel bunn meite som gjelder for meg. Enten med eller uten splitt hagel. Er mye bunnforhold så er avgjørende hvordan det blir fisket. Ved steinet og ujevn bunn blir makk klysa så stor at den utgjør som søkke og kastevekt .Det er en effektiv måte å fiske på, la den synke sveive inn litt og la den synke litt osv.  Under laksefiske i elvene rundt på vestlandet er det søkke som gjelder i 95% av tilfella. Kjøper bly plater med en blikkenslager og klipper opp bly remser så en vikler som en spiral rundt snøret.
Blir det samme prinsipet  så OK søkka, Men de blir flatere og setter da ikke så lett fast. Dupp tror jeg det er 25 år siden jeg brukte
Loggført
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #40 på: april 09, 2009, 17:11:16 pm »

vis laksen er vanskelig å få til å ta og den står grunt så går det bra å ta av søkket også men er elva dyp så er det jo altid en fordel med søkke da!
Loggført

Markfiskern
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #41 på: april 09, 2009, 23:25:33 pm »

De fleste elver jeg fisker i her rundt er flom elver. Da er du heilt avhengig av søkke. Når det i tillegg er steinete
og ujevn bunn så er det en fordel å bruke et søkke så ikke setter seg fast heile tida. Å bruke søkke som oppheng
er uaktuelt for da setter en fast heile tida. Ved å bruke søkke som en tvinner rundt sena blir det ikke så tjukkt å en slepper å sette seg fast heile tida, for en må få marken ned til bunnen vist ikke "fisker den ikke. På lita elv er det ikke så nøye om du er på bunnen heile tida. en får variere søkke tyngde etter vannstand. Er mange måter å fiske
marken på og, kan bruke lite søkke og kaste tvers over elva og la den fiske som ei flue, men det er på lita elv det går ann. Er avhengig av ei lang stang og da, 13-14-fot. Blir så fiske sjuk av å tenke på at sesongen snart er i emning.
Loggført
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #42 på: april 10, 2009, 20:36:33 pm »

jeg pleier også å bruke søkke for den lille elva jeg fisker i er også ganske avhengig av en del vann for at det skal komme mye fisk men det kommer hele tiden smålaks og sjøøret i alle størelser opp i brakkvanns områdene for å få av seg litt lus og sånt så og da trenger man ikke søkke!
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #43 på: april 10, 2009, 21:14:20 pm »

Eg bruker søkke alt etter forholdene. Det samme gjelder fiske med dobb.
Er det fin sandbunn kan eg godt bruke kulesøkke og la den trille nedover med strømmen.
Er det derimot steinbunn, så vil kulesøkke fort sitte seg fast. Det samme gjelder platesøkke og OK søkker. De bruker eg heller ein streng med ett rørsøkke øverst- Strengen kan gjerne være splittet i ein "Y" form. Strengen vil sørge for at søkket aldri går fast mellom steinene, og gjør den det, så har eg mekanisme får å rykke av søkket uten å miste kroken.
Mange laksefiskere bruker snorsøkke, som skal fungere noelunde etter samme prinsippet.
Fisker man på mudderbunn, så er platesøkke tingen. Man kan også bruke ett plastrør som går gjennom søkket, og som bøyer seg litt oppover. Snøret tres gjennom røret, og ein stoppeknute sørger for at kroken ikkje ligger seg helt intill plastrøret. Ellers SKAL snøret renne fritt gjennom røret, slik at fisken kan dra agnet med seg uten å kjenne motstand. Fordelen med dette søkket er at det ikkje setter seg så lett fast i kvist og kvast på bunnen, og så holder det seg oppå mudderet, noe som blykule eller annet lignende søkke ikkje gjør.

Illustrasjon av countryfisher tackle.

« Siste redigering: august 10, 2010, 08:04:15 am av aurebu » Loggført

AbuGarcia
Fiske er en ren orgasme enkelte ganger :D
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #44 på: januar 14, 2010, 15:51:20 pm »

Fisker mye med meitemark midt på sommeren og kanskje litt tidlig i sesongen, da mine erfaringer er at tidlig i sesongen begynner insektene og våkne til liv, da ligger det mye i vannet og flyter rundt som er næring til fisken, på midtsommeren går det også mye i meitemark, når jeg fisker med meitemark da, fisken er stort sett i alle lag og samler næring så fiske biter godt da er mitt inntrykk,
Når det går mot slutten av sesongen sverger jeg til Bottenlur, eller bly med fortom på 30-40 cm som jeg kaster ut, når det begynner å bli kjøligere i været og insektene forsvinner har jeg veldig god erfaring med å fiske på bunnen, får mye fisk der, og har også fått en del større fisk.

det er vell smak og behag som alt annet.. og mye mulig det bare er jeg som tror det er slikt.. men det funker no
Loggført

Der damene svikter der svikter ikke fisken Cheesy
Sider: « 1 2 3   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!