mai 24, 2012, 16:07:06 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hunnselva  (Lest 212 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: januar 04, 2009, 10:23:05 am »

Hunnselva ovenfor Raufoss har godt ørretfiske. I senere år har ørreten også kommet tilbake i de nedre deler av vassdraget. I 1993 ble det funnet fiskeyngel i Gjøvik sentrum, trolig var det mjøsørret som på ny hadde funnet veien opp i Hunnselva for å gyte - etter om lag hundre års fravær! I tillegg finnes ørekyt, sik, abbor, sørv, karuss, gjedde, harr, vedderbuk, mort og kreps i vassdraget. Gjedde og ørekyt er introduserte arter.

Hunnselva hadde tidligere rikelig med elveperlemuslinger. Arten er meget sårbar overfor inngrep av alle slag. Nå finnes det bare noen få eksemplarer igjen i elva, men de kan til gjengjeld leve i over hundre år - om de får være i fred. Natur- og kulturminnene langs elva er ikke like godt tatt vare på alle steder, og gjennom historien har mange gått tapt ved ødelegglese og liten verdsetting av denne type kulturhistorie. Likevel har vi i dag en rekke spor som forteller oss om vassdragets betydning for bosetting og virksomhet

Lokalbefolkningen langs Hunnselva har vært sterkt knyttet til elva både i fritida med badning og fiske, og i arbeid ved møller, sagbruk og fabrikker. Men ufarlig var det ikke å bo tett inntil et viltert og frådende våryrt vassdrag. Hunnselva har krevd flere menneskeliv, både arbeidsfolk og barn i lek langs bredden.

http://www.hunnselva.com/hunnselva/
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: januar 04, 2009, 10:32:41 am »

Kultivering
Hunnselva var kjent som en av nord-europas beste ørretelver. Og i historien går fortellinger om en stor og kraftig ørretstamme. Industrialiseringen gjennom det forrige århundrede, samt et enda bredere trykk av predatorer som sportsfiskere, gjedde m.mer gjorde at ørreten ble færre og mindre, og elva ble i mange år betegnet som fisketom.

Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: januar 04, 2009, 14:29:50 pm »

Er det noen som her som har fisket i Hunnselva, så skriv gjærne litt om det.

Del erfaringene dine med oss andre.

TS
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: januar 04, 2009, 19:04:16 pm »

Jeg er ikke sikker på om vi har noen fra det distriktet her inne men jeg skal ta meg en tur ditt til sommeren og kikke litt må vel prøve noen nye steder i år også selv om jeg har funnet flere gode steder i år som jeg kunne tenkt og besøke igjen og da går turen forbi Hunselva..
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!