jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: januar 02, 2009, 08:59:23 am » |
|
Hvilken type røye blink er best og bruke eller bruker man ikke det når men bruker mormyrskaer ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: januar 02, 2009, 11:40:35 am » |
|
Min erfaring når det gjelder Røye blink er at smaken er som baken. Hver og en fisker har sin metode å fiske på, dermed har hver og en sine egne favoritter. Personlig liker eg Virus, og Lys-Draken. Eg bruker også Lill-Rockan av og til. Eg har også ein diger, nesten kulerund kobberblink som eg bruker ein del. Like over den (1cm) henger eg ein rød blink pirk (Slik med to røde , blinkende lysdioder, og batteri). Ca 10 cm under røye blinken henger eg ein av mine egne mormyschaer. ein som er fluor oransje, med tiger striper. No er den såpass slitt at stripene og øynene er borte, men den fisker like godt for det. Den store røye blinken er Norsk produsert. Navnet er eg ikkje sikker på, men den ble laget av Hørgård. Da vi var på Stensjön her i jula, tok eg 25 røyer på dette oppsettet. Eg tror faktisk at eg var ein av dei som tok mest fisk av alle på isen den dagen, og der var ca 170 fiskere der.
Ellers, så virker det som om den generelle regelen er at jo større Røye blink, jo ferre, og kortere rykk skal brukes for å lokke fisken, og det virker jo naturlig at røya skremmes lettere av ein diger blink som skeier langt ut til siden, gjerne mot fisken, enn ein liten blink.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: januar 02, 2009, 12:04:35 pm » |
|
Har du noen bilder av dem så det er litt letter og se hva jeg må ut og kjøpe.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: januar 02, 2009, 16:44:01 pm » |
|
Har en del fine sluker åssen er dem og bruke som blink tro da er dem ikke for store..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: januar 02, 2009, 17:00:16 pm » |
|
Her er et par fra Ove
Torry
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: januar 02, 2009, 17:01:38 pm » |
|
Lenger opp i tråden står det at dem ikke bør være for store..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: januar 04, 2009, 22:59:54 pm » |
|
For å bruke Torry sitt eksempel. Her er de eg pleier å bruke. Virus:  Lys Draken: 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: januar 04, 2009, 23:04:07 pm » |
|
Lenger opp i tråden står det at dem ikke bør være for store..
Det er litt avhengig av bettet til fisken og hva du er ute etter. Den eg har fått aller mest fisk på er noe av det største eg har sett av røye blink. Men den generelle regelen er at jo større blink, jo korter og ferre bevegelser må til for å lokke fisken. Små blink = stor og rask rørsle. Store blink = Saktere og kortere/mindre rørsle. Du kan godt bruke vanlige skeisluker som røyeblink. eksempelvis lillauren, trønder skeia o.l.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: januar 04, 2009, 23:41:06 pm » |
|
Da var jeg ikke langt unna da Aurebu Flere eksempler hos Ove`s http://www.ove-s.no/html/royeblink.htmLegg merke til hvem som lagde sidene nederst
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: januar 05, 2009, 20:03:12 pm » |
|
Er det stort sett bare kobber og messing det går i hele veien ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: januar 05, 2009, 20:34:55 pm » |
|
Kobber, Messing eller sølv, litt avhengig av fargen på vannet. jo mørkere vann, jo mørkere skje. Men de aller fleste ar Flecto tape + noen kraftige farger. Ein del har farge som lyser i mørket også.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: januar 05, 2009, 21:03:57 pm » |
|
Lagt merke til at det går mye i skarp rød farge trodde det skremte den litt jeg men mulig jeg tar feil.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Laken
|
 |
« Svar #12 på: januar 05, 2009, 22:20:06 pm » |
|
I Sverige så finns det en typ av lysstav som man fäster på linan som blinkar rött. Men det är mindre än vanlig lysstav och det går på batteri. Denna testade jag på min första rödingsfiske och den var bättre eller mycket bättre än vanlig blänke.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #13 på: januar 05, 2009, 22:27:23 pm » |
|
Jeg leste litt om di med lys i går men da syntes jeg det blir lit jalla opplegg som ahr lite med fiske og gjøre.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: januar 05, 2009, 23:08:41 pm » |
|
I Sverige så finns det en typ av lysstav som man fäster på linan som blinkar rött. Men det är mindre än vanlig lysstav och det går på batteri. Denna testade jag på min första rödingsfiske och den var bättre eller mycket bättre än vanlig blänke.
Jag änvender blink pirk i röd och non i blå och non i gul. dom er ok på stillastående spö, men dårlig på spö i rörsle. Dom fleste plasser har man inte lov at fiska med mer enn ett spö. Da er dom nestan verdlösa.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|