februar 10, 2012, 01:02:25 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: « 1 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lokkeskje eller blink for Røye  (Lest 1479 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #15 på: januar 06, 2009, 13:25:54 pm »

Lagt merke til at det går mye i skarp rød farge trodde det skremte den litt jeg men mulig jeg tar feil.

Leste om en som bare hadde like sluker igjen da han kom på hytta. Dvs. at han ikke hadde noe og variere med.

Han tok Rød neglelakk fra kona. malte en sluk og dro ut igjen for å fiske dagen etter med stor suksess

Torry Smiley
Loggført

ole
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: januar 06, 2009, 16:34:59 pm »

Tror de kan se farger veldig godt, kan hende den røde henger sammen med skaldyr, fisken digger jo denslags
er vel derfor den er rød i kjøttet, eller er jeg helt på bærtur her jeg sitter.
Loggført

Fugl eller Fisk?
http://www.hektner.no
Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: januar 06, 2009, 19:40:59 pm »

Om du er på bærtur nå i januar,så vil jeg vel si at du er det ja.spøk til side,røya og ørret,sø  og laks blir rød i kjøttet av å spise krepsdyr,reker og krill.Røya og Ørreten spiser gjerne noe som heter Marflo.
Loggført

Sjø Ørret fisker og livsnyter..................

Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: januar 06, 2009, 21:16:38 pm »

Lagt merke til at det går mye i skarp rød farge trodde det skremte den litt jeg men mulig jeg tar feil.

Røya tirres av rødfargen. Rødt er jo parrings fargen til hannene, og jo meir rødt, og skarpere rødt, jo hissiger blir de. Det er omtrent som om du henger ut ein rød ball av ullgarn på ein grein, om våren. Dompappen går til angrep på den så det synger etter, fordi den tror det er ein rival. Hos røya er det på akkurat samme måten.

Rødfargen i fiskekjøttet kan vi prate om i alt annet tråden.  Cheesy
« Siste redigering: januar 06, 2009, 22:22:42 pm av aurebu » Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: januar 14, 2009, 09:20:54 am »

Den tirres av rød fargen men hørte i en butikk i går at røya kun gikk etter kobberfarger med en rød prikk på er det noe sant i det da.?
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: januar 14, 2009, 12:16:20 pm »

Næ, Tror ikkje det. Tror smaken er som baken. Virus er ein av de beste blinkene, og den har jo ingen prikk. Henrik liker best Lys Draken, og den har heller ingen prikker på.
Men fargen kobber/rød er bra på både spinner, sluk og røye blink i vannene på Vestlandet. Men så er ellers Sølv /Rød og Sølv/Blå bra.
Den 1,270 kg røya eg fikk var på mormyschaen som var avbildet sammen med den, og over dette hang ett blått, blinkende lokkelys.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: januar 14, 2009, 12:19:14 pm »

Bruker du kun mormyska da eller sammen med en blink.?
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: januar 14, 2009, 17:47:29 pm »

Jepp, eg bruker gjerne ein mormyscha under røye blinken, og på stillestående stenger bruker eg gjerne både mormyscha, røye blink, og blink pirk. På den mest ekstreme har eg to blink pirker i tillegg til røye blink og mormyscha med maggot.  Kompisene kaller den for kanonen, men den tar like mye fisk som det andre eg bruker.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: januar 14, 2009, 18:50:17 pm »

Jeg tengte da på om det gikk greit og fiske uten den blinken jeg da..
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: januar 14, 2009, 23:04:43 pm »

JO, naturligvis gjør det det. Tidlig på sesongen er fisken ofte svært nysgjerrig, og bitevillig. Da lønner det seg gjerne å ha reine juletreet på enden av lina. Jo lengre utover sesongen man kommer, jo meir forsiktig blir fisken. På vårparten kan det være svært vanskelig å lokke fisken til å ta, og da bruker eg gjerne de aller minste mormyschaene, og mygglarver i stedet for maggot.

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: januar 22, 2009, 14:10:01 pm »

Pratet med en i dag han sa han hadde doblet fangsten av røye når han slutet og bruke blink kan det være noe i det tro ?
Loggført

Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: januar 22, 2009, 14:42:17 pm »

Pratet med en i dag han sa han hadde doblet fangsten av røye når han slutet og bruke blink kan det være noe i det tro ?

Kan vara så !. Själv så ökade jag antalet rödingar när jag började att använda en blink. Men det är en spännande tes och det vore kul om det gick att göra ett test under en längre tid och se vilket är "bäst"
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: januar 22, 2009, 21:58:52 pm »

Tror at det måtte bli ein riktig lang test, som gikk over flere år, for der er så voldsomt forskjell på kva fisken vil ha, utifra årstid, vær vind, og ikkje minst utvalg av agn oc drag.
Loggført

Sider: « 1 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!