jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: januar 10, 2009, 19:09:28 pm » |
|
Mormyskafiske har sin opprinnelse i Russland hvor denne metoden har blitt brukt til fiske etter om trent alle fiskeslag i mange år. Finnene hadde mye kontakt med Russerne og det var gjennom dem mormyskaen dukket opp for salg i Norge. Wolframmormyskar derimot kom nesten samtidig til oss i Norge som de gjorde i Finland. Mormyskaen er vel den metoden all fisk biter på, bare størrelsen er tilpasset fiskeslaget og på hvor stor fisk man forventer å få. Wolframmormyskar finnes i størrelser fra et knappnålshode til svære kladder helt opp i 7-8 mm i diameter. Omkretsen målt i mm er det som angir størrelsen på de.Husk også at en ekte wolframmormyska veier ca.75% mer enn en blymormyska, og derfor bør en wolframmormyska foretrekkes. Fargevalgene kan være avgjørene for fiskebettet. I vann med veldig god sikt bør farger som sort, kobber, grått osv. være et klart valg. Fluoriserende og selvlysende farger passer ofte i vann med dårligere sikt. Er det mye snø på isen blir sikten dårlig over alt og derfor er også "sterke" farger å foretrekke i alle slags vann.
Selve fiskemetodenen med mormyska er også veldig avhengig av forholdene. Det finnes ikke noen "sånn fisker jeg med mormyska" oppskrift. Jeg leser og hører stadig at slik fisker du med mormyska. Det viktigste å huske på er hva du fisker etter og hvordan de ulike fiskeslagene jakter på mat. Når mormyskan slippes ned til bunnen så gjelder det å finne ut hvordan du bør fiske for å få fisken til å bite. Jeg vil allikevel komme med noen tips som kan hjelpe til med å få mer fisk. Start med å riste mormyskan i bunnslammet, dra den forsiktig oppover til du er ca 1 meter over bunnen. Gjenta dette noen ganger. Hvis ikke fisken biter, start med mer hissige bevegelser og raskere bevegelser etthvert. Hjelper ikke dette så ta noen kraftige lokkenapp med mormyskan og hold helt rolig ganske lenge. Prøv videre med å fiske i høyere vannlag, det er ikke uvanlig at fisken svømmer både to og tre meter over bunnen eller helt oppunder isen. Har du prøvd dette noen ganger og fisken ikke biter så bytt hull! Det aller viktigste du som isfisker må huske er at du er konsentret og ikke fisker med de samme bevegelsene hele tiden. Husk variasjon er stikkordet i alt fiske. Disse tipsene er beregnet på rovfisk det vil si abbor, ørret og røye. Fisker som krever mer rolige og stillestående agn er sik og alle karpefiskene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: januar 16, 2009, 11:56:18 am » |
|
Det finnes jo mange varianter av disse fikk et tips på 6 kantede gull mormyskar dem skulle være bra på ørreten er det noen som har prøvd dem da.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: januar 16, 2009, 21:19:38 pm » |
|
Eg har noen, men aldri fått ørret på dem, men så har eg ikkje fått så mange ørret på isfiske med pilkestikke heller. De eg har fått, har tatt på mine egne mormyscha. Mesteparten av ørretten eg har fått på isfiske, har vert på makkasnører.
Når det gjelder mormyschaer, så finnes det tre forskjellige typer.
De med hull gjennom kroppen, hvor man trer snøret gjennom mormyschaen, og knyter fast på krok stammen. De med krok øye som er på rad med kroken, slik som på JIG's De med krok øye som er på tvers av kroken, slik man som regel har på fluer.
Wolfram mormyschaer har ein stor styrke og ein svakhet. Styrken er at de er tunge og synker fortere enn bly. Ulempen er produksjonen. Wolfram smelter ved svært høy temperatur. Høyere enn stål. det er derfor wolfram blir brukt i glødelamper. Skal man smelte wolfram på ein krok, så vil kroken bli svekket noe voldsomt. Derfor har de fleste wolfram mormyschaer ein perle av wolfram som er festet på ett eller annet vis til kroken. Noen lodder perla til kroken, noe som svekker krokens stål, andre limer perla til kroken, noe som gjør at mormyschaen blir ødelagt med ein gang lakken på mormyschaen sprikker.
Om fisken er virkelig forsiktig, så er wolfram mormyschaer ikkje tingen å fiske med, for de er såpass tunge i vannet at de skremmer fisken.
Bly mormyschaer er lettere enn wolfram, og har dermed det som ulempe. Fordelen er at bly smelter ved ein temperatur som er mye lavere enn stålet i kroken. dermed er det lett å lage ein mormyscha som holder koken, selv om fargene krakelerer og faller av. Sky fisk har gjerne letter for å suge ein bly mormyscha inn i muunnen enn ein wolfram mormyscha. Ein annen ulempe med bly, er at det er giftig, men siden mormyschaen er så liten som den er, så løses blyet fort opp og forsvinner.
Tredje matrialet som vanlig er brukt i mormyschaer er messing, eller tinn. Slike mormyschaer er svært lette, og synker sakte. Man bruker disse stort sett når man fisker på veldig sky fisk. Da skal det knappest ett lite sutt fra fisken før mormyschaen er i munnen på den. Slike ultra lette mormyschaer brukes stort sett bare på grunt vann, og på konkurranser. Det er svært få som føler at de mestrer slike lette saker, og vraker gjerne disse for litt tynger mormyschaer, for å kunne komme seg ned til bunnen, fort.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: januar 16, 2009, 22:37:20 pm » |
|
Wolfram mormyschaer er det jeg hører mest om rundt her alle må ha dem så jeg skal kjøpe meg et par av noen andre også for og kjenne forskjellen selv er det virklig så stor forskjell på de små der da.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: januar 16, 2009, 22:46:21 pm » |
|
Wolfram er litt tynngre enn bly, og når man fisker med riktig små greier, da betyr ett halvt gram veldig mye. Men det er da ved isfiske etter abbor og mort. Når man fisker Røye og ørret er det helt annerledes. VI fisker på 10-15 meters dyp, mens de som er på konkurransefiske etter abbor og mort, fisker på 0,5 til 3 meters dyp. Da er det som regel om å gjøre å dra opp mest fisk på kortest mulig tid. Med andre ord, hvert sekund teller. De flinkeste konkurransefiskerene springer fra plass til plass og borrer kansje hundrede hull i løpet av ein tre fire timers konkurranse i jakt på abbor stimene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: januar 16, 2009, 23:04:22 pm » |
|
Ja det kommer aldri jeg til og gjøre,men jeg må teste ut forskjelige typer uansett så jeg får mine egne erfaringer med det fiske.Satser på og få hjelp av en til helgen med det der 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: januar 17, 2009, 16:44:36 pm » |
|
Stiller til rådighet med det eg kan. No er eg nok ikkje av de mest erfarne isfiskerene, men ett år med å studere lokalbygdingene har da smittet av litt. I vertfall nok til at de er nysgjerrig på hva eg driver med når eg er på isen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: januar 19, 2009, 13:44:34 pm » |
|
Hvrdan er det og bruke sånne flue snapper på mormyskaer da tro da er det litt kjappere og lettere og bytte ute i kulda,noen som har prøvd det.?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: januar 19, 2009, 16:42:12 pm » |
|
Noen bruker dette for enkelthets skyld, men de hardbarkede fiskerene som er sikre på at fisken ser disse, bruker dem ikkje. Hvem som får mest fisk, veit eg ikkje. Selv rigger eg utstyret før eg reiser ut, og har heller flere pilkestikker, som er ferdig rigget, og bytter på dem.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: januar 19, 2009, 21:43:21 pm » |
|
Ja det bruker jeg og gjøre også men det er jo så utrolig mange mormyrskaer som jeg kunne tenkt meg og prøve på et røye vann her og da tenkte jeg det kunne være en smart løsning på det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: januar 19, 2009, 22:30:47 pm » |
|
Ja, da har du ett dilemma..... Pulk full av stikker, eller lomma full av mormyaschaer 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: januar 19, 2009, 22:58:07 pm » |
|
Da velger jeg lomma full helt klart..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: januar 20, 2009, 08:29:14 am » |
|
Tror nok at eg også ville valgt å ha lomma full av Mormyschaer, Fluesnappere kan være ein grei ting å ha, og de blir jamt brukt på isfiske.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #13 på: januar 27, 2009, 15:56:25 pm » |
|
Ja da har jeg fått testet ut dette mormyska fisket og det er absulutt verd og prøve seg på....... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|