jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: januar 14, 2009, 10:25:32 am » |
|
Nidelva
Nidelva er ei gammel god lakseelv. Like tilbake til 1300 tallet har vi skriftlige beretninger om et rikt laksefiske. Nå er det ikke lenger kommersielt fiske som forsyner seg av laksen i elva, den er helt reservert sportsfiskere. På en strekning på 22 km fra sjøen til Eivindstaddammen kan du i dag fiske laks og sjøaure. Denne strekningen er inndelt i 5 soner og du kan kjøpe dagskort eller årskort i den sonen du ønsker, eller for hele strekningen. Grensene for sonene går fram av kartet.
Fiskemåtene varierer, noen områder passer for stangfiske med flue, sluk eller mark mens det i områder der elva flyter mer stille er et utmerket dorgefiske. Det er bare tillatt å fiske med stang. Fisketrygdavgiften til staten må være betalt før du kan kjøpe kort og fiske. Følg fiskereglene som du finner her i brosjyren og på oppslagstavler. I elva er det iverksatt en rekke tiltak for å forbedre Nidelva som lakseelv. Vi går nå inn i den andre sesongen der elva er fullkalket. I 2006 kom et midlertidig gitter på plass i den store kraftverkstunellen slik at fisken hindres i gå langt opp i denne tunellen. To terskler, Revsnes og Kalvehagfoss, er fjernet sist vinter og dermed er nye strekninger nå velegnet for stangfiske. Sesongen 2006 var den beste på mange år.
Noen erfaringer og dele ??
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: januar 14, 2009, 12:47:32 pm » |
|
Største laksen er på over 21 kilo så stor fisk bør det da være der men det er tatt lite sjøørret der da.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: januar 14, 2009, 15:57:12 pm » |
|
Ja til og med det året som skulle være så bra 2006 ble det tatt lite SØ
Kan jo hende det ikke går opp samme mengden som Laks da?
TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: juli 26, 2009, 20:35:33 pm » |
|
Jeg skal ned og prøve meg på fisken i denne elva i uke 32 er det noen som vet om det blir tatt noe bra der for tiden ??
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Alf Kåre
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: juli 26, 2009, 21:53:07 pm » |
|
snakker vi nidelva i trondheim, eller nidelva i Aust agder?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: juli 26, 2009, 22:50:29 pm » |
|
Aust agder har leid hytte på hisøy så kommer til og farte litt rundt der nede en uke.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: juli 27, 2009, 09:37:46 am » |
|
Har du noe tips om hvor det er best og gå etter sjøørreten i den elva ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: juli 27, 2009, 22:55:54 pm » |
|
Så du tar turen ned til godbyen ja Jack Tenkte åsså å prøve meg på laksen i nidelva i ferien...  og til uka begynner jeg ferien min!  Jeg har ikk epeil på hvor det er bra med hverken laks eller aure i nidelva i.o.m jeg aldri har fisket der, men jeg satser på ekspert tips fra gutta på jakt & friluft  Hvor på Hisøya har du leid hytte da Jack?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: juli 28, 2009, 08:15:04 am » |
|
på Nidelv camping
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: juli 28, 2009, 11:27:10 am » |
|
ok:) Der er det en del traffikk om dagen, men der kan være godt fiske om kvelden/natta etter hva jeg har hørt:) da etter S.Ø... Du skal kanskje meite? Du kan glede deg til maten de har på brygga på campingen  Den bør dere prøve når dere er der!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #13 på: juli 29, 2009, 12:33:18 pm » |
|
Hva bruker dem og fiske med i elva der da,går det mest i mark eller sluker tro ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: juli 29, 2009, 13:21:39 pm » |
|
Hva som blir brukt mest vet jeg ikke, men vet det er en del som fisker med mark hvertfall, ble tatt mye storlaks på mark i fjor, men ørreten vet jeg ikke...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|