JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: januar 14, 2009, 13:33:47 pm » |
|
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på laksen i år, og lurer på noen ting. Jeg ser at til de fleste lakse comboer så følger det med mono sene, er dette det beste og bruke til laks? evt hvorfor?
Hvilke sluker bør man gå for? størrelse?
Når man fisker med mark, hvilke krok str bør man velge, hvor dypt bør man fiske?
Og til slutt, noen som har noen gode tips om ett greit sett? Har lurt litt på en shimano tecnicum stand med calcutta snelle, men er det andre comboer som ikke koster skjorta som fungerer fint til en nybegynner? Der jeg skal fiske har der blitt tatt store laks i 2008, så sjangsen for at det kan bite på en svær rugg er der jo, og kjedelig om utstyret skulle svikte da...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: januar 14, 2009, 14:06:50 pm » |
|
Mye av det du spør om her varierer fra elv til elv.Flere har restriksjoner på forskjelligt utstyr så du må nok lese reglene for den aktuelle elva tror jeg..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: januar 14, 2009, 14:22:21 pm » |
|
okei, der jeg skal fiske er det lov med slukfiske og mark fiske hvertfall, for de som fikk de største der i 08 var på TV, og reiner ikke med de hadde vært det hadde de fiska ulovlig:P hehe.. men hva er det som det kan være restreksjoner på?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: januar 14, 2009, 14:26:43 pm » |
|
Krok str og hva slags agn du kan bruke.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #4 på: januar 14, 2009, 16:56:43 pm » |
|
jeg pleier altid å bruke så store kroker som det er lovlig og med mark fisker du på bunn eller rett over bunn. på snella vil jeg anbefale 150 m med 0.40 trilene eller lignende ikke fireline (jeg liker ikke firline for den graver seg lett ned i snella og jeg syns man mister fisken lettere nært land med den) stanga bør nok være beregnet på 20-60 gram og 10'' eller mer vis det er stor laks der.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: januar 15, 2009, 00:02:42 am » |
|
okei, jeg får finne ut krok str da, mark er hvertfall lov der....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #6 på: januar 15, 2009, 00:20:00 am » |
|
Jeg må få komme med en ADVARSEL: ikke start med det der.Du blir hekta,noe så inni gampe ræva. Lakse fiske skulle hvert solgt på blå resept. Men skulle du like det,noe som jeg gjør så vil du få mange flotte opplevelser med og uten laks. Under markfiske er det ikke lov og bruke større krok en 4/0 eller ikke større enn 15mm mellom krokskaft og spiss. Slukfiske så bruker du det du føler for,men det går mye i Møresild i div farger,woblere er også mye brukt,gjerne i GRT farger. Flue fiske så er det mye rødt/gult,rødt/brunt ,men det kommer an på hvilken elv du skal fiske i.En flue du bør ha er Sunray Shadow,gjerne i forskjelige lengder(orginalen er på 15cm) Lykke til med en sykdom du kanskje ikke blir kvitt 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Sjø Ørret fisker og livsnyter..................
Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: januar 15, 2009, 00:35:10 am » |
|
hehe, nei flue tør jeg ikke prøve meg på, blir garantert hekkta på det å...
Har kjøpt en pakke med Rapala wobblere som skal være lakse wobblere, får jo teste dem, har åsså noen Nils Mastere jeg kjøpte av Aurebu, sølv og grønn bl.a. kan de være noe kanskje?
Får kjøpe meg noen møresild åsså, rød og kobber funker jo hvertfall fint på SØ, kanskje den er fin på laksen åsså? i litt større format kanskje? hehe:)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #8 på: januar 15, 2009, 00:50:38 am » |
|
Jeg er hekta på alt når det gjelder fiske generelt.Men det blir mest fiske med mark og sluk etter Laksen.
Det er ikke sikker du må gå opp så veldig i vekt ,det kommer helt ann på vann stand og hvor stor laks der er å få der du fisker.Er liten hvits å denge ut en Møresild på 55gr så lenge det er små laks i elva.
Det er mye av de samme fargene som gjelder på Laks og SØ.Det er mange tips å få hvist du snakker med gamle kara i elva. Gå gjerne noen runder å se på hvordan elva ser ut nå på vinteren,da kan du sjekke ut hvor den store stenen ligger.Det er sikkert en god stand plass når vannet dekker stenen,spess hvist det er rett etter et stryk.det er også helt sikkert en nett side over elva du skal fiske i,mange tips å finne og få der.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Sjø Ørret fisker og livsnyter..................
Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: januar 15, 2009, 00:56:23 am » |
|
Ja jeg får lete litt  Har noen 15 g møresild, bruker stort sett 10 på SØ... Gleder meg veldig til og prøve:D Jeg skal fiske i Nidelva, jeg er ikke kjent rundt der, men har noen kompisser som jeg regner med er kjent rundt der, så får se om jeg kan få dradd med meg en av dem, han ene har opperert prolapps for ikke så lenge siden, men tror han er klar for litt vandring nå... hehe 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: januar 18, 2009, 19:10:32 pm » |
|
Skal du først begynne med laks johan så kan du like godt begynne med flue også lakse fiske i elv og du blir bitt av bassilen da kan du ikke jobbe lenger sommers tid du blir fulstendig hektet....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: januar 18, 2009, 21:50:34 pm » |
|
Derfor tror jeg at jeg skal holde meg til sluk nå, hehe...
Men hva anbefales av snelle? multiplikator eller haspell? Må innrømme jeg helst vil bruke haspell...
Du skal se det Jack, at i løpet av sommeren har jeg vært på kastekurs med flue, og blir hekkta på det å... finnes det neon avrusing for fiskegalskap? hehe...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: januar 18, 2009, 21:57:07 pm » |
|
Snelle valg er opp til vær enkelt til det fisket der hadde jeg brukt multiplikator det er det samme som jeg bruker ved vårflommen og i strie elver.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #13 på: januar 18, 2009, 22:02:26 pm » |
|
haspel eller multi kommer an på smak og behag syns jeg. selv bruker jeg haspel tidlig på sesongen før storfisken kommer opp i elva mi og blir det litt mye vann og litt sent på sesongen bruker multi med 0,45
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: januar 18, 2009, 22:10:38 pm » |
|
okei... jeg får vel prøve begge deler:P hehe... men passer det både med haspell og multi på samme stengene? har aldri kastet med multi snelle før, så er ikke så inn i det der enda... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|