mai 24, 2012, 16:44:33 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ryfylkeheiene\ Hardangervidda  (Lest 516 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Hans Olav
Mort
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: januar 20, 2009, 13:27:42 pm »

Hei. Her i vår "vinterløse" sør-vestlige landsdel rundt Stavanger er jo ikkje isfiske den mest utbredte fiskemetoden... Har likevell svært lyst til å prøve, og utstyr er kjøpt inn for flere år siden. Noen spede forsøk i nærområdet er det blitt de korte periodene det er is, men resultatet har latt vente på seg. Kun ørretvann som er utprøvd. Kunne tenkt meg noen tips om greie røyevann mann kan nå med ett par-tre timers kjøring fra Stavanger-området. har sånn halvveis forstått at den er noe lettere å få nå vinterstid enn ørreten er. Størrelsen er ikkje så viktig da det som teller nå er å få noe opp gjennom isen  Wink   Drar gjerne ett godt stykke avsted fra bilvei, er ikkje redd for å bruke beina \ skia \ hundesleden \ etc...  Cheesy  Forslag mottas med stor takk, gjerne på pm dersom du vil skjule det for allmenheten her... Har en del gode ørrettips i Rogaland (sommerfiske) som kan gis tilbake Wink

Tips om det samme rundt Haukelisæter, eller inn mot Sandhaug og Besså på Hardangervidda mottas også med takk. Liker meg godt i de områdene sommerstid, så hadde vært interessant med en vintertur dit også. Snø og is pleier iallefall være sikrere kort der enn her  Cool
« Siste redigering: januar 20, 2009, 13:31:34 pm av Hans Olav » Loggført

Mvh

Hans Olav Seljeskog
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: januar 20, 2009, 13:48:58 pm »

Da skal vi se hva vi klarer og finne fram til deg bruker selv en del av vidda om sommeren.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: januar 20, 2009, 15:15:04 pm »

Hei. Her i vår "vinterløse" sør-vestlige landsdel rundt Stavanger er jo ikkje isfiske den mest utbredte fiskemetoden... Har likevell svært lyst til å prøve, og utstyr er kjøpt inn for flere år siden. Noen spede forsøk i nærområdet er det blitt de korte periodene det er is, men resultatet har latt vente på seg. Kun ørretvann som er utprøvd. Kunne tenkt meg noen tips om greie røyevann mann kan nå med ett par-tre timers kjøring fra Stavanger-området. har sånn halvveis forstått at den er noe lettere å få nå vinterstid enn ørreten er. Størrelsen er ikkje så viktig da det som teller nå er å få noe opp gjennom isen  Wink   Drar gjerne ett godt stykke avsted fra bilvei, er ikkje redd for å bruke beina \ skia \ hundesleden \ etc...  Cheesy  Forslag mottas med stor takk, gjerne på pm dersom du vil skjule det for allmenheten her... Har en del gode ørrettips i Rogaland (sommerfiske) som kan gis tilbake Wink

Tips om det samme rundt Haukelisæter, eller inn mot Sandhaug og Besså på Hardangervidda mottas også med takk. Liker meg godt i de områdene sommerstid, så hadde vært interessant med en vintertur dit også. Snø og is pleier iallefall være sikrere kort der enn her  Cool

Heisann hans Olav. Eg er ikkje så kjent i området rundt Stavanger, men der finnes mange vann litt lengre nord, om du reiset til eksempelvis skogseidvannet, og leier ein båt der, da kan du pilke etter stor røye, som gjerne blir så stor som 3-4 kilo. Skogseidvannet er lavlandsvann, med samme klima som du har ved Stavanger, men pilkefiske etter røye og ørret kan foregå fra båt, like lett som fra isen. Ellers, så skal der være Røye, og Kanadisk bekkrøye i ein del vann på fjellet ovenfor Lysebotn. Det er ikkje så allverdens langt fra Stavanger. 
Loggført

Hans Olav
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: januar 20, 2009, 15:37:01 pm »

Takker for tips.

Skogseidvatnet skal nok besøkes en gang ja, men litt av planen bak tråden her var en vintertur på snø med mine 3 trekkhunder hvor en også kunne bedrive isfiske. Lysebotn er en fin plass, og jeg bor faktisk nærmere den enn de i Stavanger  Smiley Bor på Jørpeland, byen som er utgangspunktet for turen opp til Preikestolen (en av Norges mest besøkte turistattraksjoner, om ikke DEN mest besøkte...?) Men det er mange vann og ta av i disse heiene, var derfor interessert i å vite mer spesifisert hvilke vann det bor røye i. Er aktiv i Norsk Folkehjelp, og vi har ett beredskap og leirsted i Lysebotn (http://www.folkehjelp.no/bolten/) Så jeg er inne i Lysebotn til tider i forbindelse med dette også. Flott å da kunne kople av med isfiske, og annet fiske og forsåvidt, mellom arbeidsoppgavene. Eneste jeg fikk i området der ifjor, var en microørret på sluk i Nilsebuvannet... Men brukte mest tid i heiene rett rundt Jørpeland da, her var det kraftigere fisk å få fatt i  Wink
Loggført

Mvh

Hans Olav Seljeskog
Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!