mai 24, 2012, 16:47:08 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: åle fiske på isen?  (Lest 277 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: januar 21, 2009, 13:33:27 pm »

Er det noen her som har erfaring med å fiske ål på vinteren i ferskvann???.
fikk bare så lyst på røkt ål igjen!!
« Siste redigering: januar 21, 2009, 13:35:48 pm av jack » Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: januar 21, 2009, 19:10:44 pm »

Ålen er rimelig sløv om vinteren. Eg fisket mye etter ørret med makk snører på isen, og hadde gjerne 15-20 slike snører stående døgnet rundt i de ukene der var is på det lokale vannet ved huset vårt. Eg fekk aldri ein ål på isen, og det gikk gjerne til all isen var forsvunnet på vannet før eg fikk en eneste ål.

Det vannet eg fisket i var ellers ålen rett og slett en plage om sommeren, for man kunne ikkje kaste ut med makk og dobb uten å få ål, så eneste metodene å få ørret på var å fiske med flue eller sluk. Eg satte også garn i vannet for å fiske opp småfisk. Her var gjerne flere av maskene polstret med åleslim etter at ålen hadde skvist seg gjennom maskene. Døde fisken på garnet, så fikk eg gjerne bare ett fiskeskinn, og noen benbiter av ørretten som hadde hengt der...Derfor fikk aldri garna stå lengre enn fra seint på kveld til tidlig morgon.

Men på vinterfiske ble det aldri ål. For all del så må du gjerne prøve. det er godt mulig at ålen kan finne på å være aktiv i enkelte perioder på vinteren.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: januar 21, 2009, 22:15:21 pm »

ok men hvor dypt tror du ålen er på vintern da?? det kan jo hende at den bare svømmer på de dypeste stedene for det er jo rundt 4 grader på de dypeste stedene og det vannet jeg tenkte på er nok nermere 12 meter dypt på det dypeste.
men jeg får slenge ut noen ståsnører der og se så kommer jeg med rapport når det er prøvd
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: januar 21, 2009, 22:31:37 pm »

Lykke til. Forøvrig, så er alt dypere enn ca 5-6 meter på ca 4 grader hele året.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: januar 21, 2009, 23:18:06 pm »

Lykke til. Forøvrig, så er alt dypere enn ca 5-6 meter på ca 4 grader hele året.

det viste jeg ikke men da har jeg lært flere nye ting i dag så da vil jeg si at dagen nesten har vært bra.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: januar 22, 2009, 10:48:13 am »

Oida Storlaksen16. Dette skulle du ha lært i naturfag timene..... Vann har størst tetthet ved 4 grader. Varmere vann enn 4 grader, så utvider vannet seg, lavere temperatur, og den utvider seg. Det er jo derfor is flyter..
Derfor er det naturlig at når vann ligger under press, så klarer den ikkje vannmolekylene å bevege seg så mye, og dermed heller ikkje å "holde temperatur/kulde". Dermed den konstante temperaturen på ca 4 grader.

To ganger om året, når overflatevannet og bunnvannet har samme temperatur, vil vannmassene rotere, og blande seg. Dette får vi om våren, og om høsten. Det er på denne tiden at røya kommer opp til overflaten for å beite. Spesiellt kan vi se dette i søre halvdelen av landet. Man får også gjerne oppblomstring av alger på denne tiden, for da kommer det næringsrikt vann opp fra bunnen til de høyereliggende vannlag.

Standard naturfag tema fra da eg gikk i 8 klasse på ungdomskulen...
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: januar 22, 2009, 13:35:07 pm »

ja men vi har ikke hatt om det. vi har bare hatt om hydrokarboner og kjemi og nei jeg kan det ikke så veldig godt!!!!
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!