Torgeir
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #15 på: mars 21, 2009, 19:36:33 pm » |
|
Joda jeg fisker der, men vi lokale fisker ikke ved siden av fiske anlegga, det er ikke noe spiselig der, men det finnes masse fin røye bare du hvet hvor de går.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Bedre med ei røye på kroken enn ti på taket!
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #16 på: mars 21, 2009, 19:48:23 pm » |
|
Når det gjelder det vannet så er all røye som oppnår de størrelsene du snakker om, fisk som har gått og beitet under oppdrettene. Røye er ein pelagisk fisk som vandrer mye i det vannet den lever, og det hjelper ikkje om du er like ved anlegget eller ein mil unna. fisken har fått maten sin på akkurat samme plassen... Ingen naturlig røye ser ut slik som den fisken du drar opp der. Om du ikkje tror meg, så kan du spørre den tidligere fiskeforvalteren, Matsen, eller andre på havforskingen i Bergen... Forresten, så er de fleste fisk slik at de kan utnytte næringsstoffene i maten de spiser svært godt, og de kan gjerne gå i flere måneder uten mat, samtidig som de beholder kroppsvekta. I søre halvdelen av landet vil røya trekke ned på dypt vann om sommeren, og nærmest slutte å spise. De går nesten i ein dvaletilstand, omtrent slik ørretten gjør om vinteren. På den måten kan de klare seg gjennom sommeren på minimalt med føde. Når høsten kommer vil de atter trekke oppover i vannmassene og lete etter mat, så vil de ta til med gytinga. Etter gyting er røya sulten og jager høyt i vannmassene etter føde. Røyene i Skogseidvatnet vil gjernestille seg rundt fiskeoppdrettsmerdene og spise spillfor. det er disse som oppnår stor størrelse og unormal form. De som ikkje beiter på slik føde i skogseidvatnet forblir mye mindre og slankere. De har normal vokst i forhold til det å spise naturlig føde. Ein skikkelig stor røye som har spist naturlig føde og ikkje beitet på spillfor er lang og slank, som ein laks. I naturen vil den som oftest også gått over til animalsk føde når den passerer ett par kilo. d.v.s. den vil ha begynt å kun beite på yngel og annen småfisk.
|
|
|
|
« Siste redigering: mars 21, 2009, 21:09:00 pm av aurebu »
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #17 på: mars 21, 2009, 22:07:34 pm » |
|
Jeg hvet ialfall at det er mye fin matfisk i vannet fra 200g og helt opp mot 3000g,. Skal ikke krangle på at det er mye stygg og fet fisk der, som smaker og lukter fiske for.
men det er flere plasser det ikke er så stor "tetthet" av 4-9kg fisk og der fisker jeg masse fine røyer, og storkoser meg hver gang jeg får noe over 500g og de ser slk ut :
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #18 på: mars 21, 2009, 22:08:37 pm » |
|
og noen ser slik ut litt senere på dagen:
Rømme saus og mandel poter
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #19 på: mars 21, 2009, 22:12:45 pm » |
|
Ja den røya der så ikke så ille ut hva er vekta på den da.. ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #20 på: mars 21, 2009, 22:17:15 pm » |
|
den var nett under to kg
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Torgeir
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #22 på: mars 21, 2009, 22:26:42 pm » |
|
Nydelige! Kan man spørre om hendelses forløpet til bilde nr 3?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #23 på: mars 21, 2009, 22:30:14 pm » |
|
Kun det øverste er av fisk som eg har tatt. De andre fant eg på Google.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #24 på: november 04, 2009, 16:37:08 pm » |
|
Kun det øverste er av fisk som eg har tatt. De andre fant eg på Google.
Sier ikkje at det ikkje hadde vert morro å prøve seg på julegrisfiskene dine i Skogseidvatnet, men det er ikkje det eg ville kalt naturopplevelse. På samme måte tror eg at de fleste sportsfiskere ikkje ville aht noe imot å prøve seg med fiskestanga i ett oppdrettsanlegg. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #25 på: november 04, 2009, 17:04:35 pm » |
|
Ja det er vel ingen tvil om at det hadde vært gøy og prøve der borte men det frister ikke så mye når det smaker for av fisken da er litt av sjarmen borte.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #26 på: november 06, 2009, 10:23:41 am » |
|
Helt enig med deg der Jack. Eg ville aldri ha spist en av de fiskene. Selv oppdrettene setter fisken på sultekur i tre uker før den slaktes. Det er for at dean skal få så mye som mulig av tilsetningsstoffene fra foret ut av kroppen. Ønske rikkje å plutselig begynne å få ekstra øre i panna eller hale fordi eg har spist fisk som er fullstappa med hormoner og annet skit.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|