mai 25, 2012, 00:25:45 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Røye Tips  (Lest 2763 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: januar 29, 2009, 09:35:57 am »

Røye

Røya er en ypperlig sportsfisk og har et utseende som tar pusten fra de fleste villmenn. Fiske etter småfallen røye på sommerstid er ingen enkel sport og har nok skapt liten interesse hos mange. Men særlig i de nordlige fylker og enkelte vann ellers i landet finnes det storvokste røyer som er bitevillige. Og får du først en fisk så kan det bli mange.
Røye, rør eller røe (salvelinus alpinus), tilhører laksefamilien. I likhet med ørreten finnes også røya som sjø og ferskvannsfisk. Sjørøya lever i saltvann, men går opp i sin barndoms elv for å gyte. Denne holder til i Norge fra Nord- Trøndelag og oppover, og finnes i virkelig stort antall først oppe ved Svalbard (Spitsbergenlaks) og Grønland (Grønlandslaks). Sjørøya kan sammen med sine venner i ferksvann bli over 10 kilo, men mindre eksemplarer er langt vanligere.
Røya er en rovfisk og lever av insekter, hoppekreps, marflo og småfisk. Les mer om røyas matfat her.

Årsaken til at man i rene røyevann finner småfisk, er at røya ikke trenger bekk med grus eller sandbunn for å gyte. Røya gyter i stille vann, og er mer produktiv enn ørreten. Røyas gyting foregår tidlig på vinteren på gytegrunner i vannet.
Fisketips
Fisket etter røya betegnes av den vanlige fisker som mye vanskeligere enn fiske etter ørret. Vanlige fiskemetoder er små spinnere eller mark med en blink i forkant. 

På vinterstid brukes røyeblink med en krok hengende 5-40 cm. under. Kroken agnes med maggot, mark og evt. akkar.  Det er som regel lurt å mate i hullene på forhånd (kvelden før). Agnet bør ikke beveges like mye som ved ørretfiske.

Kom med deres røye tips her også så vi alle kan bli bedre på dette fisket.

Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: mars 15, 2009, 23:13:40 pm »

jeg har tatt tre store røyer i vinter på røyeblink, med ca 20 cm fortomm, og en water light for sjø pilking ca 15cm over røyeblinken (Blinker i kontakt med vann. Driftstid 200 timer. Vanntett ned til 300 meter. denne kombinasjonen har jeg ikke sett noen andre ha heomkring, men jeg sverger til dette da resultatene er så bra.

Resultat en på tre helger: en 1,4kg en 2.7 kg 0g en på herlige 4120g!!! og jeg hadde ca 30 fine markfisk

På isen har jeg erfart at timene fra grålysning og ut til midt på dagen er de mest action.
Loggført

Bedre med ei røye på kroken enn ti på taket!
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: mars 15, 2009, 23:41:59 pm »

Ja di blink lysene der bruker jeg også kanon bra er dem på røye og ørret,fikk noen pene røyer på det i sverige i januar...
Loggført

Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: mars 16, 2009, 18:49:56 pm »

om noen har tips til bruk av balansepilker til røye så hadde jeg satt stor pris på det, da jeg har kjøpt inn 5-6 stykker og har aldri brukt slikt utstyr..
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: mars 16, 2009, 21:07:33 pm »

Hva slags pilker er det du har kjøpt da ?
Loggført

Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: mars 16, 2009, 22:52:26 pm »

jeg har kjøpt to 7 grams og to 12 gramms, mener de het Oves eller noe i den dur, en av hver vekt rød buk og en av hver sølvbuk (røye og ørret etterligninger) kjøpte noen som minnet om den  smolten jeg har kroket rundtom i vannene heromkring..
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: mars 16, 2009, 23:13:56 pm »

Dem kommer sikkert fra Oves sportsfiske,rød bling funker på røya så da vil jeg tro en rød balansje pilk funerer også.
Loggført

Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: mars 17, 2009, 20:16:43 pm »

Jepsi pepsi, der kommer de fra!

Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: mars 19, 2009, 02:15:44 am »

jeg har tatt tre store røyer i vinter på røyeblink, med ca 20 cm fortomm, og en water light for sjø pilking ca 15cm over røyeblinken (Blinker i kontakt med vann. Driftstid 200 timer. Vanntett ned til 300 meter. denne kombinasjonen har jeg ikke sett noen andre ha heomkring, men jeg sverger til dette da resultatene er så bra.

Resultat en på tre helger: en 1,4kg en 2.7 kg 0g en på herlige 4120g!!! og jeg hadde ca 30 fine markfisk

På isen har jeg erfart at timene fra grålysning og ut til midt på dagen er de mest action.

I Norge er all kunstig lys forbudt i ferskvann, bare slik at du er klar over det. Ellers kan eg nok bare si grattis med fin fangst.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: mars 19, 2009, 09:39:23 am »

I Norge er all kunstig lys forbudt i ferskvann, bare slik at du er klar over det. Ellers kan eg nok bare si grattis med fin fangst.

Det er faktisk lov og bruke di lysa i ferskavann nå også...
Loggført

Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: mars 21, 2009, 15:08:23 pm »

vel, uten blinkelys på vatnet idag : 75g 1520g og 3010g!! wooohoo! Grin morro morro morro! fyy flate så sterke de er!!
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: mars 21, 2009, 15:48:58 pm »

vel, uten blinkelys på vatnet idag : 75g 1520g og 3010g!! wooohoo! Grin morro morro morro! fyy flate så sterke de er!!

Har du ikke bilde av dem da,husk og meld den inn i røye konken nå da....
Loggført

Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: mars 21, 2009, 17:56:40 pm »

joda, har bilde av alle røyene mine! men da vil jeg heller legge inn 4kg¨røya.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: mars 21, 2009, 18:22:21 pm »

Det er ikke noe problem vist 4 kg er tatt i år men ta en titt her så ser du hvordan du skal gå fram..

http://www.fiskeforum.com/forum2/index.php/topic,841.0.html
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: mars 21, 2009, 20:10:24 pm »

Er det skogseid vatnet du fisker i ? Vennligst ikkje skuff meg med å si at du fisker der......
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!