mai 25, 2012, 00:32:05 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ørreten er nærmere enn du tror  (Lest 1106 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: januar 30, 2009, 23:26:42 pm »

Selv om vi liker å kaste langt, står ørreten ofte helt ved myrkanten.
Med god stang og ei haspelsnelle med tynt multifilament kaster vi utrolig langt, og visst får vi fisk. Men det er et tankekors at også "gamlegutta" fikk fine fangster med toppknytt line på en rognkjepp eller bambusstang, Og de fisket nesten uten unntak nær land.

Les mere her  http://www.klikk.no/friluft/fiske/article344710.ece
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: januar 30, 2009, 23:46:49 pm »

ørreten liker seg godt ved land har mang en gang fått på fisk rett før jeg skal løfte opp mareken fra vannet så det er verdt og prøve ved land med en gang du kommer til ny plass for og se om det står noen der.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: januar 30, 2009, 23:54:41 pm »

Eldstegutten min er ekspert på å ta ørret på lett utstyr. Da fisker han med de minste, flytende rapala wobblerene, og 0,12 fireline. Kastene blir sjeldent over ti meter, men det er nok til å ta de fine fiskene som går langs land.
Klart han fisker med tyngre saker også, og kaster da mye lengre ut, men det gir ikkje så mykje meir fisk allikevel.
Loggført

storlaksen16
Laks
Innlogget Innlogget

« Svar #3 på: januar 31, 2009, 00:38:16 am »

jeg kan vel ikke si at jeg fisker mange meterne ut men kaster ofte til andre siden av elva da men det er jo sjeldent mere en 8 meter Grin det er jo bare småbekker og små sjøer rundt meg bortsett fra oslofjorden da..
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: februar 01, 2009, 11:03:32 am »

Jeg har også opplevet det samme, at ørreten biter helt inne ved land, faktisk nesten akkurat da sluken skal opp.

TS Grin
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: februar 01, 2009, 11:20:57 am »

En av de meir morsomme opplevelsene mine på fluefiske har vert ein fisk som regelrett Sladdet i svingen på ein elv, og jaget flua mi 10 meter nedstrøms for å bykse opp og ta flua i det eg trakk den opp av vannet. Flua hang da og dinglet ca 40 cm over vannoverflaten.
Fisken var ein liten halvkilos sjøørret, og flua var ein Copper Jeanett.

Eg har opplevd noe lignende med spinnerfiske også. Da var det ein liten brunørret på ca 15 cm som bukste opp og tok min 2g droppen mens den hang og dinglet i lufta.
Loggført

Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: februar 01, 2009, 18:55:29 pm »

Det dummeste en kan gjøre er å gå ut på kanten med en gang en kommer til en ny plass.Det gjelder all fiske.Jeg begynner noen meter fra kanten med noen kast,så går jeg nærmere å kaster lenger for hver gang.Har ofte fått fisk på de 2-3 første kasta helt inne ved land.Så mitt råd er fisk av kanten fra avstand.
Loggført

Sjø Ørret fisker og livsnyter..................

Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: februar 01, 2009, 21:57:58 pm »

Støtter Team Kaos der. Så når man har fisket seg fram til vannkanten, så skal man fiske i ein halvsirkel, fra høyre til venste, eller omvendt. Når man har fisket halvsirkelen ett par ganger, så flytter man seg to-tre meter langs land, og fortsetter prosedyren. da dekker man størst mulig område med fisket, og fisker alltid nye områder. Ørretten er ein veldig stasjonær fisk, som lager seg revir som den beskytter mot inntrengere. Når du ahr fisket ett område, uten å få nappp, så er dette enten fordi fisken rett og slett ikkje vil bite, eller den er ikkje der. flytter man på seg, så fisker man på ny fisk som ikkje har oppdaget at du er der. På den måten øker man fangsten sin fra å være to-tre fisker til 20-30 på ein kveld.

Loggført

niclas
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: februar 05, 2009, 12:53:24 pm »

ørreten står som oftest ganske langt ut om dagen, men om morgen(6-10) og kveld så står de store, passe nærme land etter mine erfaringer, på de plassene jeg har hvert og fisket så har det alltid hvert sånn. dem kommer inn på kvelden for og spise nærme land.. aner ikke hvorfor? og drar ut om morgenen men ellers når sola steiker klokka 2 om dagen så er det så og si ikke en fisk og få!!
Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: februar 05, 2009, 20:11:30 pm »

ørreten står som oftest ganske langt ut om dagen, men om morgen(6-10) og kveld så står de store, passe nærme land etter mine erfaringer, på de plassene jeg har hvert og fisket så har det alltid hvert sånn. dem kommer inn på kvelden for og spise nærme land.. aner ikke hvorfor? og drar ut om morgenen men ellers når sola steiker klokka 2 om dagen så er det så og si ikke en fisk og få!!

det der varierer mye fra plass til plass er et sted jeg fisker der får vi nesten bare ørret på dagen og ingen ting på kvelds og natters tid litt merkligt.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: februar 05, 2009, 23:49:47 pm »

Enig med Jack, der. Noen steder kan fisken står på samme plassene hele dagen. I elv har gjerne en ørret ett revir som bare er 2x2 meter, og flytter seg svært sjeldent bort fra reviret sitt.

Stor fisk som beiter på mindre fisk, kan ofte finnes der stimene med småfisk er, enten de er inne ved land, eller utpå åpent vann, uansett hvilken tid på dagen det er.  Andre steder går storfisken dypt, og langt utpå, og kommer kun opp når det er riktig drittvær. Spesiellt på vestlandet hvor der er stort sett ørret og røye, og storørretten beiter på røye at man finner slike tilstander.
Loggført

storlaksen16
Laks
Innlogget Innlogget

« Svar #11 på: februar 06, 2009, 22:05:30 pm »

jeg syns selv at ørretten er på de samme stedende på dagen som på kvelden bare at fisken er mye mere sky på dagen og svømmer gjerne et par meter dypere..
Loggført

havaas16
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: september 17, 2009, 14:23:00 pm »

For å sei det slik, eg var å fiska for vel ein månde sidan på eit fint, lite vatn rundt 300moh, vatnet var varmt og der opplevde jeg at jeg som fisket med synkedubb dypt fikk 17 ørretar og kompisane mine fikk 3 og 5:P
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: september 17, 2009, 16:53:27 pm »

For å sei det slik, eg var å fiska for vel ein månde sidan på eit fint, lite vatn rundt 300moh, vatnet var varmt og der opplevde jeg at jeg som fisket med synkedubb dypt fikk 17 ørretar og kompisane mine fikk 3 og 5:P

Årsaken til ditt fiskehell har nok vert at overflatevannet var for varmt for fisken. Når vanntemperaturen kommer over 8-12 grader vil vannet inneholde så lite oxygen at fisken sliter for å puste. Da vil den trekke nedover til dypere vann hvor temperaturen og oxygennivået er mer passendes for fisken. Det som gjorde at kompisene dine fikk fisk i heletatt var nok at enkelte fiske ble lokket til å ta seg opp i de høyere vannmassene for å ta agnet. Fisken ville nok ikkje holt seg så høyt i vannet lenge, men trukket seg nedover igjen. Omtrent som ett menneske som dukker ned for å hente noe på bunnen, bare motsatt........
Loggført

erl1
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: september 26, 2009, 00:24:02 am »

Skal ut på søndagsmorgenen til ei lita tjønn som det har blitt tatt mye ørret i sommer. Siden det nå begynner å gå mot kjøligere tider, lurer jeg på hvordan jeg skal forholde meg i forhold til dette, i forhold til hvordan jeg skal gå fram, type agn, sluk, wobblere og slikt for å ta storørreten. Hva anbefales, hvordan gå frem i høstens morgenfiske?
Loggført
Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!