jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: februar 06, 2009, 21:25:39 pm » |
|
Minstemålet på sjøørret og laks er 35 cm til og med Nord-Trøndelag, mens det i våre tre nordligste fylker er 30 cm. Fisk som er mindre enn dette skal alltid slippes ut igjen. Du bør også sette tilbake brun, gytemoden sjøørret, eller svært slank sjøørret som nylig har gytt. Denne fisken har uansett lav matverdi. I vintermånedene kan det være mye slik fisk.
Hva mener dere om minste målet bør det økes over hele linja ??
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: februar 06, 2009, 22:49:36 pm » |
|
Eg mener at minstemål kunne godt vert slik den er, men at de i stedet for å øke minstemålet, skulle hatt ett maksimumsmål. Dermed fikk man f.eks kun tatt sjøørret som var mellom 500g og 2 kilo. All større og mindre fisk slukke settes tilbake...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: februar 06, 2009, 22:51:59 pm » |
|
Ja det kunne være en ide det å men alt dette med minste og største mål er vansklig og kontrolere så fiskeren bør vel også få opp øya på hva han driver med når en tar opp stor fin stam fisk ja jeg er for et maximums mål på fisken.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: mars 22, 2009, 17:43:57 pm » |
|
Antar at di fleste tar opp all fisk siden ingen er så aktive til og svare på denne tråden selv syntes jeg at 35 cm er vel litt smått på sjøørreten.
60 cm er for mye etter min mening så jeg kunne tengt meg at den lå på 45 cm.
Noen andre forslag.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #4 på: mars 22, 2009, 19:58:31 pm » |
|
kunne fint ha satt minstemål på sjøøretten opp til 40 cm i elver for det er ikke mange av de på 30. max mål er ingen dum ide
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: mars 22, 2009, 20:28:40 pm » |
|
Er ihvertfall enig i at 35 cm er i minste laget.
TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: mars 22, 2009, 20:34:50 pm » |
|
35 cm er vel alle enig om at er for lite men hva er det dere ser for dere av minste mål. Hadde alle kunne satt ut litt fisk en gang i blandt og ikke tatt alt med seg hjem så hadde ikke dette vært så stort problem nå.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #7 på: mars 22, 2009, 22:08:01 pm » |
|
Selv om det er et minste mål,så er det jo ikke sagt at du skal ta elt over 35cm.Det er jo bare å sette ut det du vil det.men når vi først er inne på minste mål,så er jeg enig i at den kunne vært 40-45cm.Den er 40cm i Sverige,å er du skikkelig uheldig å tar en på 37 f,eks så kan du risikere å få 1000kr i bot pr cm den er under målet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Sjø Ørret fisker og livsnyter..................
Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: mars 22, 2009, 22:17:37 pm » |
|
Ja det er jeg for her også bot for hver cm som er under målet da setter nok folk ut litt mer etter et par bøter tror jeg..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #9 på: mars 23, 2009, 14:20:35 pm » |
|
jeg har i værtfall pleid å sette ut sjøøret som er ca 30-35 cm men siden jeg fisker med mark så har den veldig ofte svelger såppas at kroken sitter fast i svelget når jeg drar til... og da blir den med hjem til middag i stedet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: mars 23, 2009, 18:06:28 pm » |
|
Har ikke svart i.o.m jeg får så lite SØ  Jeg er enig med Aurebu om at ett max mål hadde åsså vært lurt, dette gjelder ikke bare SØ, men åsså mye annen fisk. På jobb er det en del som setter bakkeliner, ikke at jeg er imot det i utgangspunktet, men når folk som er i full jobb fisker med 4-5 liner og selger fisken på jobb da uten og skatte av det eller noe som helst, det gjær meg forbanna, hvertfall når de da tar ALT av fisk de får på disse linene om det så er en Torsk på 15 kg, eller en liten tass. Etter det har blitt veldig lite utslipp i sjøen sliter fiskebestandene nok (hvertfall her nede) om ikke man da skal dra opp all gytefisken i tilegg. Nei, minstemål og max mål tror jeg hadde vært en god løsning, men problemet er jo om folk følger dem, for når jeg sier jeg fikk en rett rundt minstemål står de fleste som noen spørsmålstegn og lurer på om det finnes minstemål på SØ eller Torsk, nei det tror de fleste kun gjelder hummer...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: mars 23, 2009, 19:53:36 pm » |
|
Når man ser hvor skjødesløse og uvettuge folk er i dag, så begynner eg å lure på om vi skulle ha innført det som Tyskerene praktiserer i dag. I Tyskland er det slik at for å få fiske må man ha fiske lisens. Lisensen får man først etter å ha deltatt på ett 3 mnd langt kurs, og bestått eksamen. Da kan man kjøpe fiskekort og fisketrygd avgift. Om man blir tatt for å fiske uten lisens blir man automatisk svartelistet og bøtelagt, eventuellt fengselsstraff. Bryter man reglene og blir tatt, så ryker lisensen + at man får bot/fengselsstraff.
VI har det voldsomt fritt og fint her i Norge, og kommer man over på Vestlandet, eller lengre nordpå, så er det enda friere i og med at mange vann er det ingen fiskekort, bare å spørre grunneier om lov. Om vi vil beholde den friheten vi har, så må vi jaggu meg også ta vare på naturen vår og ikkje vanskjøte den.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #12 på: mars 23, 2009, 21:31:05 pm » |
|
jeg har i værtfall pleid å sette ut sjøøret som er ca 30-35 cm men siden jeg fisker med mark så har den veldig ofte svelger såppas at kroken sitter fast i svelget når jeg drar til... og da blir den med hjem til middag i stedet.
Det spiller ingen rolle om kroken sitter helt nede i magen på en SØ som er under målet.Den skal settes ut igjen samme hva.Minste mål er for at vi skal ta hensyn til SØ.Vet det er helt idiotiskt å sette ut en SØ eller en annen fisk som det renner blod av,men ut skal den samme hva.Så du må nok skjerpe deg litt der storlaksen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Sjø Ørret fisker og livsnyter..................
Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #13 på: mars 23, 2009, 22:04:12 pm » |
|
Det står ingen steder at man skal eller må sette ut fisk som er skadet, så er man uheldig med fisken så skal vel ikke den settes ut igjen. Setter man ut skadet fisk er det bare et tidsspørsmål om når den dør. Sette ut en som allerede er død har vel heller ingen hensikt eller hva? Så sant fisken er hel og ikke har problemer når du setter den ut igjen er det riktig? At minstemålet bør økes det er stort sett alle enige om. TS 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: mars 23, 2009, 22:10:41 pm » |
|
Sette ut en død fisk er liten vits.Jeg ser heller ingen grunn til og sette ut hardt skadet fisk men er den under minste mål så heter det seg at den skal ut igjen uansett.Regler for dette tolkes litt forskjellig. Jeg kunne tenkt meg et krystal klart regelverk på dette området. Mange tar jo også bare tak i fisken uten og tenke seg om før dem hiver den ut igjen men faktumet er at du skal vete hendene i samme vann som fisken tas i før du rører den,vist ikke kan den daue da også så vis litt respekt for fisken når dere tar i den.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|