mai 25, 2012, 00:53:06 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: « 1 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Minstemål  (Lest 1005 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #15 på: mars 23, 2009, 22:16:14 pm »

jeg pleier å prøve å sette den ut litt høyt i hølen eller strekket jeg fisker på og vis den ikke klarer å komme seg ned før den er ved slutten av kulpen så kan jeg velge la mink eller måker ta den eller ta den selv.
og noen ganger svelger fisken marken før du rekker å gjøre noe! så hva gjør man da vis det er en brunørret som lever hele i livet i elva og du får den når den er 25cm og svelger marken skikklig og blør kraftig når du har taua den på land??  jeg setter den ut igjen uansett vis den er under 30 cm så får den heller bli minkfor eller måkefor.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: mars 23, 2009, 22:19:14 pm »

Du skal jo sette ut fisken der du tar den flyr du rundt med den i hånden for og sette den ut litt lenger opp så er den jo dømt til og dø.Fisken skal avkrokes så raskt som muligt og settes ut så fort som overhode mulig.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
østfoldgutt
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: mars 23, 2009, 22:31:28 pm »

Selv om det er et minste mål,så er det jo ikke sagt at du skal ta elt over 35cm.Det er jo bare å sette ut det du vil det.men når vi først er inne på minste mål,så er jeg enig i at den kunne vært 40-45cm.Den er 40cm i Sverige,å er du skikkelig uheldig å tar en på 37 f,eks så kan du risikere å få 1000kr i bot pr cm den er under målet.

trodde den var 45cm i sverige jeg....
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: mars 24, 2009, 01:38:25 am »

I følge regelverket skal fisk som er under minstemålet slippes ut igjen selv om den er skadet. Er fisken skadet så mye at du er sikker på at den kommer til å dø, så skal den avlives, kappes opp i små biter og kastes ut igjen på dypt vann, slik at fugl og mink IKKJE får tak på den. Fisken kan jo være smittet mes Måsemakk, eller bendelorm, og når du forer pattedyr med fisk som er infisert, så er du med på å spreie slike parasitter.

Det Norske lovverket er ikkje god til å spesifisere reglene, men følger man det som eg skrev ovenfor, så slipper du gjennom nåleøyet om oppsynet ser at du får fisk som er under minstemålet.
Slenger du skadet og død fisk på land eller uti elva slik den er, eventuellt tar vare på den, så risikerer du å få ein klekkelig bot.
« Siste redigering: april 06, 2009, 18:10:57 pm av aurebu » Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: mars 24, 2009, 09:16:34 am »

Les denne før dere setter ut fisken (Vedlegget under)

Ser ut til at dette ikke gjelder SØ

TS
« Siste redigering: mars 24, 2009, 09:18:59 am av Torry » Loggført

Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: mars 24, 2009, 10:32:46 am »

Selv om det er et minste mål,så er det jo ikke sagt at du skal ta elt over 35cm.Det er jo bare å sette ut det du vil det.men når vi først er inne på minste mål,så er jeg enig i at den kunne vært 40-45cm.Den er 40cm i Sverige,å er du skikkelig uheldig å tar en på 37 f,eks så kan du risikere å få 1000kr i bot pr cm den er under målet.

trodde den var 45cm i sverige jeg....

Mulig jeg tar feil,men det var 40 i alle fall.
Loggført

Sjø Ørret fisker og livsnyter..................

Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
østfoldgutt
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: mars 24, 2009, 19:29:21 pm »

oki... husker ikke hvor jeg lest at det var 45cm...men er 99%sikker på at det stod 45cm. pluss 1500 kroner i bot pr fisk... samt inndragning av alt fiskeutstyret og i enkelte tilfeller beslag av bilen.
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: mars 24, 2009, 20:39:45 pm »

Minstemålet varierer ein del her i Sverige. I de vanna vi fisker varierer minstemålet fra 25cm til 35 cm, avhengig av vannet.
Dette er da minstemål på Brunørret, Røye og harr.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: april 06, 2009, 08:54:35 am »

oki... husker ikke hvor jeg lest at det var 45cm...men er 99%sikker på at det stod 45cm. pluss 1500 kroner i bot pr fisk... samt inndragning av alt fiskeutstyret og i enkelte tilfeller beslag av bilen.

Hva har bilen med fiske og gjøre da,hade noen kommet for og ta bilen min på en fisketur kan jeg garanere at det hadde blitt bråk av en kaliber som ikke egner seg og skrive her
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: april 06, 2009, 18:15:23 pm »

Blir man tatt for tjuvfiske, så hender det at Politiet tar alt det utstyret man bruker til det fisket. Har aldri hørt om at de har tatt bilen til folk, men eg har hørt om ein som mistet båten med alt tilhørende utstyr da han ble tatt i å lyse etter fisk fra båt. I tillegg fikk han 20.000,- NOK i bot.
Vedkommende gikk med båt langs land mellom utløpet til Matre elva og utløpet til kraftstasjonen like ved. Han brukte da lyskaster fra båten og lyster til å ta fisken med. For det meste var det laks og regnbueørret han lystret.
« Siste redigering: april 08, 2009, 03:18:27 am av aurebu » Loggført

Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: april 07, 2009, 00:02:21 am »

Hva har bilen med fiske og gjøre da,hade noen kommet for og ta bilen min på en fisketur kan jeg garanere at det hadde blitt bråk av en kaliber som ikke egner seg og skrive her

Det er faktisk sant Jack,oppsynet i sverige har tatt båt,henger fiskeutstyr og bil fra en som fisket ulovelig.Det være seg under minstemålet eller ulovligheter av annet slag.

Du bør i alle fall ikke bli tatt med en fisk med fettfinne eller under minstemålet i Veneren.Er ikke sikker på hva straffen er,men det kan jeg finne ut.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: april 07, 2009, 09:55:21 am »

Greit at dem har gjort det men klareer ikke se lovligheten med og beslaglegge en bil om du tjuvfisker i ei elv
Loggført

Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: april 07, 2009, 20:10:56 pm »

Nå er det her snakk om SØ fiske,hvordan det er i elv vet jeg ikke i Sverige.Men det er jio en efektiv måte å få folk til å holde seg til lover og regler.

For 3-5 år siden var det forbudt å taq opp SØ i Glomma og Aagardselva,den skulle ut igjen samme f... enten den hadde kroken langt nede i svelget eller den satt i munnen,så det var bare å sloppe den ut igjen samme hva det.

Det samme gjelder fisk under minstemål,sett den ut igjen så slipper vi å få problemer med lovens lange arm.
Loggført

Sider: « 1 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!