jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: februar 07, 2009, 10:05:21 am » |
|
Har du tenkt deg på isfiske i helga? Sjøl om isen både på innsjøen og fjorder har ligget ei stund, er det ingen vits i å ta sjanser for å berge fiskemiddagen. Det fikk Geir Flaten og Lenn Roar Svenning erfare da de satte igang et redningsdrama på Beitstadfjorden utafor Steinkjer. For på vei ut til den populære fiskeplassen ved Reitvika, dumpa begge kameratene gjennom fjordisen som var 6-7 cm tykk. Men under redningsoperasjonen som fulgte, ramla også to brannmenn gjennom isen. hele saken... http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=27921469&displaypage=TRUE
|
|
|
|
« Siste redigering: februar 07, 2009, 11:24:29 am av jack »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #1 på: februar 07, 2009, 11:02:14 am » |
|
Sjø is på 6-7cm er meget skummel.Det er noe annet med ferskvanns is.Det trodde jeg voksne folk viste eller at de hadde vett nok til å se om det sto noen andre på isen.
|
|
|
|
« Siste redigering: februar 07, 2009, 11:24:12 am av jack »
|
Loggført
|
Sjø Ørret fisker og livsnyter..................
Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: februar 08, 2009, 10:08:22 am » |
|
Det er utrolig mye dumme folk og se med en gang isen har lagt seg så det er ikke rart det skjer mange ulyker på isen
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #3 på: februar 08, 2009, 10:52:20 am » |
|
jeg syns det er rart at det ikke er flere ulykker jeg! med tanke på hvor mange idioter det er som beveger ser utpå isen både med bil og motorsykkel uten at de veit om isen er trygg! en jeg kjenner kjørte rett igjennom isen før jul (jaja det var jo ikke mere en 1 meter dypt der og det var en ganske liten dam som det ikke er noe serlig dypere en 2 meter)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: februar 08, 2009, 11:06:48 am » |
|
Kan fort drukene på 10 cm vann også så det er like farligt i et litet vann
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Laken
|
 |
« Svar #5 på: februar 08, 2009, 11:45:50 am » |
|
Helt klart inga chanser ska tas på en is som är osäker. I mina trakter har det hänt en hel del isolyckor under den senaste tid. Själv så fiskar jag i min lilla å hemma nu tills isen går helt bort och båten kan sjösättas 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: februar 09, 2009, 08:06:49 am » |
|
Og ta for stoer sjanser på et vann som jeg ikke kjenner istykelsen på kunne aldri falt meg inn,jeg går aldri på isen før jeg vet at den er 100% sikker. Mange vet ikke at det kan være tynnere is 1 meter fra der dem står for det er jo tykk is inne ved land sier dem og da er den vel like tykk hele veien og som regel er det voksne menesker som kommer med disse utalelsene
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: februar 09, 2009, 09:22:20 am » |
|
Spesiellt sjøis kan variere mye i tykkelse. Der kan være ein strøm som pisker opp mot overflaten og danner dermed ett område hvor isen bare er noen få cm, når man hele veien rundt har gjerne 50 cm med is. Det er lurt å holde øye med is tykkelsen rundt odder, og hvor man vet der er grunner, undervannskjær o.l. her kan det oppstå områder med tynnis p.g.a. vannstrømmene.
I sjøen er det bare ferskvannet som ligger oppå sjøvannet som fryser, og is tykkelsen er avhengig av hvor mye ferksvann som er der.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: februar 09, 2009, 09:42:40 am » |
|
Et annet tips er og ikke gå i nærheten av steiner der er isen ofte dårligere en ellers på vannet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: februar 09, 2009, 10:12:34 am » |
|
Den tapre unggutten kjempet for å redde Ben (6), som til sliutt druknet etter å ha falt gjennom isen. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=536510Så fort gjort er det....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: februar 09, 2009, 10:50:49 am » |
|
Det går aldri ann og bruke en tabel eller noe annet til isen kun hul du borrer selv er godt nok til og skjekke isens tykelse.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|